MİN HAC ANA SAYFA

 

NAMAZ

 

A. GENEL BİLGİLER

 

B. NAMAZIN KEYFİYETİ

 

C. SEHİV SECDESİ

 

D. TİLÂVET VE ŞÜKÜR SECDESİ

 

E. NAFİLE NAMAZLAR

 

F. CEMAATLE NAMAZ KILMAK

1. İmamın Nitelikleri

Namazının batıl olduğunu bildiği veya batıl olduğuna inandığı kimseye kişinin iktida etmesi sahih değildir. Örneğin, kıble konu­sunda veya iki su kabından hangisinin temiz olduğu konusunda farklı görüşlere sahip olan iki müçtehitten birinin diğerine uyması caiz değildir.

 

Temiz olan birkaç su kabından abdest alanlardan imam olanın, abdest aldığı suyun necis olduğu ortaya çıkmadıkça birbirle­rine uymaları sahihtir. Temiz su ile abdest aldığını zannettiği kim­seye, kişinin iktida etmesi kesin olarak caizdir.

 

Beş su kabından biri necis olur da necis olanı tespit edemeyen beş kişiden her biri, kendi kabındaki suyun temiz olduğunu zanne­der ve onunla abdest alır ve her biri bir vakitte imamlık yaparsa en sahih kavle göre, yatsı namazını iade ederler. İmamları ise akşam namazını iade eder. Şafiî mezhebine mensup olan kimsenin penisine dokunmuş veya kan aldırmış Hanefi mezhebine mensup imama uy­ması, en sahih kavle göre penisine dokunmuş olana değil, kan aldır­mış kişiye uyması sahihtir. Burada cemaatin niyetine itibar edil­mektedir.

 

Cemaat olana ve namazını iade etmesi lazım gelene uymak sa­hih değildir. Teyemmümle namaz kılan mukime uymak gibi.

 

İmamın son kavline göre, kârı olanın ümmi olana uyması caiz değildir. Ümmi, fatihanın bir harfini veya bir şeddesini ihlal eden kimsedir. Eret olan da ümmî gibidir. Eret, yeri olmadığı halde bir harfi idğam ederek okuyandır. "Müstakim" kelimesindeki "sin" har­fini "ta" harfine idğam ederek "müttakim" şeklinde okuyan gibi. El-seğ olan da ümmî gibidir. Elseğ, bir harfi telâffuz ederken dili başka bir harfe kayandır. Elseğin kendi benzerine imamlık etmesi sahihtir. Konuşmasında "ta" harfini tekrarlayan "temtam"a, "fa" harfini tekrarlayan "fe'fa"'a iktida etmek ve manayı değiştirmeyecek dere­cede hatalı okuyana iktida etmek mekruhtur.

 

İmkanı olduğu halde öğrenmeyen kimsenin, manayı bozacak şekilde fatihayı hatalı okuması namazını bozar. Meselâ "anâmte" lafzını "anâmti" veya "anâmtü" şeklinde kesre veya zamme ile oku­ması gibi. Dili dönmeyen veya Öğrenme imkanı veren bir zaman bul­mayan kimsenin yaptığı hata fatihada olsa bile, hükmü ümminin hükmü gibidir (Ancak kendi emsali olan kimselere imamlık etmesi caizdir). Yapılan hata fatihada değilse, namazı sahih olduğu gibi ona uymak da sahihtir.

 

Erkeğin, kadın veya ersel kimseye; erselin, kadın veya ersel kişi­ye uyması caiz değildir. Abdestli olanın namazını iade etmeyen teyemmümlü kişiye veya mesh üzerine mesh etmiş kişiye uyması caizdir.

 

Ayakta duranın, oturarak veya yan üstü uzanarak namaz kıla­na, ergenlik çağında olan kimsenin, mümeyyiz olan çocuğa veya köleye uyması caizdir. İmamın kesin görüşüne göre, gözü gören ile görmeyenin imamlığı, hüküm açısından aynıdır. En sahih kavle göre sağlam kişinin idrarını tutamayan kişiye uyması caizdir. Temiz olan kadının, mütehayyire olmayan müstehaze (özürlü) kadına uyması caizdir.

 

İmamın, kadın veya küfrü herkesçe bilinen bir kafir olduğu or­taya çıkarsa cemaatin namazını iade etmesi vacibtir. Zayıf kavle göre, küfrü herkesçe bilinmiyorsa da cemaatin namazını iade etme­si vacibtir. Yalnız imamın cünüp olduğu veya görünmediği halde üzerinde bir necaset bulunduğu sonradan ortaya çıkarsa, cemaatin namazını iade etmesi gerekmez. Ben diyorum ki; esah görüşe ve

 

İmamın kesin görüşüne ve çoğunlukta olan alimlere göre, küfrü giz­li olan imamın hükmü, küfrü herkesçe bilinen imamın hükmü gibi­dir. Allah daha iyi bilir. En sahih kavle göre ümmî olan imamın hükmü kadının hükmü gibidir. Bir kimse ersel olana uyar da sonra erkek olduğu anlaşılırsa, en zahir kavle göre namazını kaza etmesi lazımdır.

 

 

 

 

2. İmamlıkta Tercih Sebepleri

3. İmama Uymanın Şartları

4. Iktidanın Sahih Olmasının Şartları

5. İmama Uymanın Diğer Şartları

6. Iktidanın Sona Ermesi

 

 

 

 

G. YOLCU NAMAZI

 

Ğ. CUMA NAMAZI

 

H. KORKU HALİNDE NAMAZ

 

I. GİYİLMESİ HARAM OLAN ŞEYLER

 

J. BAYRAM NAMAZI

 

K. HUSUF VE KÜSÛF NAMAZI

 

L. ISTISKA (YAĞMUR) NAMAZI

 

M. NAMAZI TERK ETMENİN HÜKMÜ