1. Namazın Vacib Olmasının Şartları
5. Namazın Rükün Ve Sünnetleri
6. Namazın Sahih Olmasının Şartları
Namazın
sahih olmasının beş şartı vardır:
1- Vaktin
girdiğini bilmek.
2-
Kıbleye yönelmek.
3- Avret
yerini örtmek. Erkeğin avret yeri göbek ile diz arasında kalan kısımdır. Keza en
sahih kavle göre cariyenin avreti de göbek ile diz arasında kalan kısımdır. Hür
olan kadının yüzü ve eli hariç bütün bedeni avrettir.
Avreti
örten şeyin, çamur ve bulanık su olsa bile, derinin rengini göstermeyecek
derecede kaim olması şarttır. En sahih kavle göre, elbise bulamayanın çamur ile
avretini kapatması vacibtir. Avreti örterken üstten ve yandan görünmeyecek
şekilde örtmek vacibtir. Alttan örtmek ise vacib değildir.
Bir kimse
rükûa varırken avreti yaka kısmından veya başka bir tarafından görünürse, böyle
bir örtünme yeterli olmaz. Yakasını kapatmalı veya elbisesini ortadan
bağlamalıdır. En sahih kavle göre, açık olan avretinin bir kısmım abdestini
bozmayacak şekilde eli ile kapatmalıdır. Bir örtü bulursa her iki avretini
örtmelidir. Örtü yalnız bir avreti kapatmaya yeterli ise, ön avretini
kapatmalıdır. Zayıf kavle göre ise arka avretini kapatmalıdır. Bir başka zayıf
kavle göre ise dilediği kısmı kapatmakta serbesttir.
4- Hadesten (cünüblükten ve abdestsizlikten)
temiz bulunmak. Namaz kılmakta olana bir hades hali isabet ederse namazı bozulur.
İmamın ilk kavline göre, hades halini giderir ve namazını kıldığı rekâtlara
bina eder.
Namazı
bozucu herhangi bir hal namaz kılanın kusuru olmaksızın meydana gelir ve onu
derhal gidermezse, bu konuda İmamın farklı iki kavli cari olmuştur: Örneğin;
namaz kılanın avret mahalli rüzgar sebebiyle açılır ve derhal kapatmaya imkan
bulursa namazı bozulmuş olmaz. Namazı kılmakta iken meshin müddetinin son
bulması gibi namazı bozucu haleti gidermede kusurlu davranmışsa namazı bozulur.
5- Namaz
kılanın elbisesi, bedeni ve namaz kıldığı yer temiz olmalıdır. Temiz ve pis
elbiseyi birbirinden ayıramayan kişi, kendi görüşüne göre bir tanesini
kullanır. Elbise veya bedenin bir kısmı necis olur da necis olan yer bilinmezse
hepsinin yıkanması vacibtir. Necis olduğu zannedilen kısım yıkanırsa, en sahih
kavle göre bu yıkama yeterli olmaz.
Namaz
kılmakta olan kişinin elbisesinin bir kısmı necasete ulaşırsa, hareketiyle elbisesi
ister sallansın ister sallanmasın namazı sahih olmaz. Veya necaset üzerinde
olan cismin bir tarafını tutar ve hareketiyle o cisim sallanırsa, keza en
sahih kavle göre sallanmasa da namazı sahih olmaz. Şayet necaset üzerinde olan
cismin bir tarafını ayağının altına alırsa, namaz mutlak şekilde sahihtir. Rükû
ve secde esnasında namaz kılanın göğsü hizasına gelen bir necasetin en sahih
kavle göre namaza zararı olmaz.
Bir
kimse, kırılmış olan kemiğine necis bir kemik eklerse namazı sahihtir. Temiz bir
madde bulur da belli bir zarar korkusu yoksa, onu çıkarması vacibtir. Zayıf
kavle göre, bir zarar göreceğinden korksa bile çıkarması lazımdır. En sahih
kavle göre ölümüne sebep olursa çıkarmaz.
7. İbadete Engel Olmayan Pislikler
9. Namazda On Tarafa Sütre Koymak
I. GİYİLMESİ HARAM OLAN ŞEYLER