MİN HAC ANA SAYFA

 

ORUÇ

 

A. RAMAZAN ORUCU

 

B. ORUCUN ŞARTLARI.

1. Orucu Tutan İle İlgili Şartlar

2. Orucun Vacib Olmasının Şartları

Orucun vacib olmasının şartlan şunlardır:Akıllı olmak, buluğ çağına ermiş olmak ve hissen oruç tutmaya muktedir olmaktır. Ço­cuk yedi yaşma geldiğinde, gücü yeterse oruç tutması için emredilir. Kendisine şiddetli bir zarar dokunan hastanın, mubah olan uzun yolculuğa oruç tutmaması mubahtır.

 

Mukim olan kimse oruçlu olarak sabahlayıp hastalanırsa, oru­cunu açması mubahtır. Ancak mukim olan kimse oruçlu olarak sa­bahlar da yolculuğa çıkarsa orucunu bozamaz.

 

Mukim olan kimse yolculuğa çıkarsa iftar edemez.

 

Misafir veya hasta olan kişi, oruçlu olarak sabahlar da sonra if­tar etmek isterse bu caizdir. Misafir kişi mukim olursa veya hasta şi­fa bulursa, en sahih kavle göre iftar etmesi haramdır.

 

Misafir veya hasta iftar ederse, tutamadığı günleri kaza eder. Keza hayızlı olan kadının geçirdiği günleri, kişinin özürsüz olarak tutmadığı günleri veya niyetsiz oruç tuttuğu günleri kaza etmesi lazımdır.

 

Baygınlıkla veya dinden dönüp tekrar İslam'a giren kişinin küfürde geçirdiği günleri kaza etmesi vacibtir. Ancak aslî kafir İslam'a girince, çocuk buluğ çağına erince, deli aydınca, geçirdiği günleri kaza etmesi vacip değildir.

 

Çocuk oruçlu iken gündüz vaktinde buluğ çağma ererse, onun günün geri kalan kısmında orucuna devam etmesi vacibtir. Sonra­dan o günü kaza etmesi gerekmez.

 

Ramazan ayında gündüzleyin çocuk oruçlu değilken buluğ çağına ererse, deli olan ayılırsa veya kafir olan müslüman olursa en sahih kavle göre o günü kaza etmez. En sahih kavle göre, günün ge­ri kalan kısmında yemekten sakınması da gerekmez. Yalnız kasten orucunu bozanın veya oruç niyetini unutan kimsenin günün geri ka­lan kısmında yemekten sakınması lazımdır. Ancak misafir veya has­ta olan iftar edip, meşru özrü geçtikten sonra günün geri kalan kıs­mında yemekten sakınması gerekmez.

 

Hasta veya misafirin yemekten önce özrü ortadan kalkar ve geceden oruca niyet etmemişse, keza mezhep alimlerince kabul edi­len rivayete göre günün geri kalan kısmında yemekten sakınması gerekmez. En zahir kavle göre yevm-ı sekte oruca niyet ettiği halde iftar eden kimsenin, sonra yevm-ı şekkin ramazan ayından olduğu anlaşılırsa, günün geri kalan kısmında yemekten sakınması lazımdır.

 

Ramazan'da meşru bir sebep yokken iftar edenin günün geri kalan kısmında yemekten içmekten sakınması rarmazan ayının özelliklerindendir. Yalnız adak veya kaza orucuna niyetlenip de iftar eden kimsenin, günün geri kalan kısmında yemekten sakınması lazım değildir.

 

 

 

 

3. Fidye.

4. Oruç Kefareti

 

 

 

 

C. NAFİLE ORUÇLAR..

 

D. İTİKAF.