İBNÜ’L-ESİR

2. CİLT

HİCRİ 16. YIL       ANA SAYFA      Kur’an      Hadis      Sözlük      Biyografi

 

HiCRETİN ON ALTINCI YILI (2 Şubat 637 - 22 Ocak 638)

 

BEHURASİR DİYE BİLİNEN BATI MEDAİN'İN FETHİ

 

Bu senenin Safer (4 Mart - 1 Nisan 637) ayında Müslümanlar Behüresir şehrine girdiler. Daha önceden Sa'ad burayı kuşatma altında tutuyordu. Süvarilerini göndererek her hangi bir antlaşması olmayan kimseler üzerine baskınlar yaptılar ve yüz bin çiftçiyi ele geçirdiler. Her birine birer çiftçi isabet etti, çünkü bütün Müslümanlar at sırtında bulunuyordu. Sa'ad onlara yapılacak muamele hakkında Hz. Ömer'e haber göndermiş, Hz. Ömer de O'na şöyle cevap vermişti: "Size karşı her hangi bir düşmana yardım etmeyip elinize geçirdiğiniz ve yanınıza getirmiş olduğunuz bütün çiftçilerin emanı onların düşmanınıza yardım etmemiş olmalarıdır. Kaçıp da yakaladığınız kimselere ise istediğiniz gibi davranabilirsiniz. "

 

Bunun üzerine Sa'ad bu çiftçileri serbest bırakarak Dihkanlara haber gönderip onları ya İslam dinini kabul etmeye, ya da kendilerine zimmilik statüsü vermek karşılığında cizye ödemeye davet etti. Bunun üzerine çiftçiler geri dönüp zimmiliği kabul etmekle birlikte Kisra ailesine mensup hiç bir kimse bu antlaşmanın kapsamına girmeyi kabul etmedi. Böylelikle Dicle'nin batısından Arap topraklarına kadar İslam'ın güvenliğinden yararlanmayan hiç bir Sevadlı kalmadı.

 

Müslümanlar Behurasir'i iki ay süre ile muhasara altında tuttular. Mancınıklarla atış yapıyorlar, koçbaşı arabalarla onların üzerine gidiyorlar ve her türlü savaş silah ve gereciyle onlarla çarpışıyorlardı. Behuresir üzerine yirmi mancınık kurarak bunlarla onları uğraştırdılar. Bazen Acemler surun dışına çıkar, Müslümanlar onlarla çarpışır ve Acemler direnemeyip geri çekilirlerdi. Kılıçlarını kınlarından çekmiş, savaşmak ve sabretmek üzere birbirleriyle ahitleşerek çıkmış oldukları son defada Müslümanlar onlarla kıran kırana bir savaşa tutuşmuşlardı. Zühre bin Haviyye'nin delikli bir zırhı vardı. Kendisine: "Emir versen de zırhın şu deliği örülse" diye söylendiyse de Zühre onlara şu cevabı verdi: "Şayet Farslıların bir oku bütün askerleri bırakır da bu delikten geçip beni bulur ve saplanacak olursa şüphe yok ki bundan dolayı benim de kerim olan Rabbime karşı itiraz edebilecek bir halim olmayacaktır." Bugün Müslümanlardan ilk olarak yara alan kişi o oldu; aldığı bu yara da zırhındaki bu delikten giren okun açtığı olmuştu. Çevrede bulunanlardan birisi: "Bu oku yarasından çekiniz" dediyse de kendisi: "Hayır beni bu halde bırakınız. Bu ok benim vücudumda kaldığı sürece benim de canım benden ayrılmayacaktır. Olabilir ki ben de onlara bir darbe vurur ve bir yara açarım" dedi. Daha sonra düşmana doğru yürüyerek kılıcıyla İstahr halkından Şehriyar'ı vurup öldürdü. Ondan sonra etrafını sardılar ve öldürdüler. Öldürülünceye kadar da yanından ayrılmadılar.

 

Bir başka görüşe göre, Zühre, Haccac dönemine kadar hayatta kalmış, onu Haricilerden Şebib öldürmüştü. İleride bundan söz edilecektir.

 

Batı Medain kuşatmasının şartları gittikçe ağırlaştı. Sonunda şehir halkı kedi ve köpekleri yemek zorunda kaldılar, çok büyük sıkıntılarla karşı karşıya kaldılar ve sabrettiler. Müslümanlar bu şekilde Batı Medain'i kuşatmakta iken kralın elçisi gelerek şunları söyledi: "Kralımız size der ki: Bizimle, Dicle'nin bize taraf olan kısmından dağlık bölgelerimize kadar olan kısmı bizim, size taraf olan dağlık bölgesi ise sizin olması karşılığında barış yapar mısınız? Doymadınız mı, Allah gözlerini doyurasıcalar!" Bunun üzerine Ebu Müfezziz elEsved bin Kutbe'yi yüce Allah hiç bilmediği ve beraberinde bulunmayan bir bilgi ile konuşturdu. Bunun üzerine gelmiş olan piyadeler geri dönerek Kisra'nın eyvanının bulunduğu Doğu Medaine geçtiler. Ebu Müfezziz ile birlikte bulunanlar O'na: "Ya Ebu Müfezziz! Sen bu elçiye ne söyledin?" diye sorunca Ebu Müfezziz: "Muhammed' i hak ile gönderene yemin ederim ki ne söylediğimi ben de bilmiyorum. Hayırlı olan şeyleri söylemiş olduğumu umarım" diye cevap verdi. Neler söylediği konusunda Sa'ad ve diğer kimseler de kendisine soru sordularsa da Ebü Müfezziz ne söylediğini bilemedi. Bunun üzerine Sa'ad Müslümanlara duyurarak düşmanla çarpışmaya geçtiler. Fakat şehirde hiç kimse görünmediği gibi eman isteyen bir adamdan başka bir kimseden dışarıya çıkan da olmadı. Eman verdikleri bu kimse onlara: "Artık şehirde size karşı koyabilecek hiç kimse kalmadı" diye haber verdi. Gerçekten şehre girdiklerinde ne bir şey bulabildiler, ne de kimseyle karşılaşabildiler. Orada bazı esirlerle bu adamdan başka kimseyi bulamadılar. "Bunlar ne diye kaçtılar?" diye sorulunca adam şu cevabı verdi: "Kral size barış teklifinde bulunmak üzere elçi gönderdi, fakat sizler kendisine: ''Efridün balı ile Kusa turuncunu birlikte yemedikçe aramızda barış olamayacaktır'' diye cevap verdiniz. Bunun üzerine kralımız, "Vay halimize! Melekler bunların diliyle konuşuyor ve bunların adına bize cevap veriyor'' dedi."

 

Daha sonra şehrin uzak bölgesine kadar gittiler. Müslümanlar şehre vardıktan sonra Sa'ad, onları evlerde iskan etti. Oradan Medain'e geçmek istediklerinde Medain ile Tekrit arasında bulunan bütün geçitlerin alınmış olduğunu gördüler.

 

BİR SONRAKİ SAYFA İLE DEVAM ETMEK İÇİN AŞAĞIDAKİ İSME TIKLA

 

KİSRA'NIN EYVANININ BULUNDUĞU MEDAİN'İN FETHİ

 

BU YILIN DİĞER OLAYLARI:

 

KİSRA'NIN EYVANININ BULUNDUĞU MEDAİN'İN FETHİ

 

MEDAİNLİLERDEN TOPLANAN GANİMETLER ve BU GANİMETLERİN PAYLAŞTIRILMASI

 

CELULA' VAKASI İLE HULVAN'IN FETHİ

 

TEKRİT İLE MUSUL'UN FETHİ

 

MASEBEZAN'IN FETHİ

 

KARKlSİYA'NIN FETHİ