بَاب
فِي
زِيَارَةِ
الْقُبُورِ
75-77. Kabir Ziyareti
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
الْأَنْبَارِيُّ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ
عُبَيْدٍ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ
كَيَسَانَ عَنْ
أَبِي
حَازِمٍ عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ
أَتَى رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَبْرَ
أُمِّهِ
فَبَكَى
وَأَبْكَى
مَنْ
حَوْلَهُ
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
اسْتَأْذَنْتُ
رَبِّي
تَعَالَى
عَلَى أَنْ
أَسْتَغْفِرَ
لَهَا فَلَمْ
يُؤْذَنْ لِي
فَاسْتَأْذَنْتُ
أَنْ أَزُورَ
قَبْرَهَا
فَأَذِنَ لِي
فَزُورُوا الْقُبُورَ
فَإِنَّهَا
تُذَكِّرُ
بِالْمَوْتِ
Ebû Hureyre'den demiştir
ki: Rasûlullah (s.a.v.) (ziyaret için) annesinin mezarına geldi de ağladı ve
etrafındakileri de ağlattı. Sonra (şöyle) buyurdu: "Onun için af dilemek
üzere yüce Rabbimden izin istedim de bana izin vermedi. Bunun üzerine kabrini
ziyaret etmem için izin istedim. (Bu sefer) bana izin verdi. Kabirleri (siz de)
ziyaret ediniz. Çünkü bu (ziyaret) ölümü hatırlatır."
İzah:
Müslim, cenâiz; Ebû
Dâvud, edeb; Nesaî, cenâiz; İbn Mâce, cenâiz; Ahmed b. Hanbel 11-441.
Hz. Nebiin annesi,
Amine binti Vehb b. Abdi Menaf b. Zühre, Nebi (s.a.v.) altıyaşında iken Mekke
ile Medine arasındaki Ebva denilen yerde vefat etmiştir. Oğlu Muhammed
(s.a.v.)'i dayıları olan Adiy b. en-Neccar oğullarını ziyaret için Mekke'den
Medine'ye getirmişti. Dönüşte sözü geçen yerde vefat etti.
Ahmed Davudoğlu Müslim
şerhinde bu hadis’in izahında Nebi s.a.v.’in ebeveyninin mu’min olduğunu öne
süren üç görüşü öne sürmüş ve savunmuştur. Şöyle der:
Nebi s.a.v.’in
ebeveynini Mu'min olduklarını beyân hususunda üç görüş vardır:
1. Görüşe göre: İbrahim
ve İsmail (Aleyhisselâm) dinine mensupturlar.
2. görüşe göre: Fetret devrinin
muvahhitlerindendirler. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimizin
Nûr-u Nübüvvetini nakleden bütün ejdadı muvahhit ve ehl-i necattandırlar,
3. Görüşe göre: Resûl-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) Efendimizin ebeveyni, onun duası hürmetine bir mucize olmak üzere
dirilmiş ve îmân etmişlerdir: Bu hususta Hz. Âişe (Radiyallahü anha)'dan hadîs
rivayet edilmiştir. Binâenaleyh ebeveyn-i saadetin küfürlerine kaail olmak ve
pek büyük bir cesaret ve kabahattir.
Bu takdirde Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e annesine duâ ve istiğfarda bulunmasına niçin
izin verilmediğini Allah Teâlâ bilir.
Buhâri'de bu bâbta hadîs yoktur.
Karşı görüşler için
4718 nolu hadis’in izahını mutlaka okuyun. O hadis için buraya tıklayabilirsiniz