Ana sayfa

 

CERH VE TA'DİL KAİDELERİ 

 

1.Cerh ve Tadil’e sebep olan halleri iyi bilen Adaletli, dikkatli, uyanık, keskin zekalı, araştırıcı ve görüşü kuvvetli bir alim tarafından yapılmalıdır.

                                                                                                                          Cerh sebepleri

 

2. Ta’dil açıklama yapmaya gerek kalmadan kabul edildiği halde, Cerh Cerh'e sebep olan haller

açıklanmadıkça kabul edilmez. çünkü ilk bakışta Ravinin adaletli olduğu aksi delil olmadıkça söylenebilir

 

--Diğer görüşler--

a.Tam tersi dir ki Cerh için açıklamaya gerek yok, Ta’dil için ise delil getirmek gerekir denmiştir.

b.İkiside araştırılır, demiştir: el-Hatibul Bağdadi ve bazı Usül Alimleri.

c.Sebebe gerek yoktur. İmam Gazali , El Bakillani ve el-Iraki de bu görüşün sahih olduğunu söylemiştir.

 

3. Hem Cerh hem Ta’dil, Cerh ve Tadi'i iyi bilen tek bir alimin sözüyle sabit olur

 

4. Bir Ravi Cerh ve Tadil e uğramışsa Tadil çoğunlukta bile olsa Cerh hükmü verilir. Zira Cerh için araştırma yapılması Tadil için yapılmaması Cerh edenin daha iyi bilgi sahibi olduğu içindr.

 

5. Sıka Ravinin Şeyhinin ismini söylemeksizin, Haddesena Sika. gibi lafızlarla ivham etmesi nedeniyle onu Tadil'e kafi gelmez. Kalbe şüphe verebilir. 

 

6. Adalet sahibi bir Ravinin ismini söylediği şeyhten rivayet etmesi hiç bir zaman onu Tadil anlamına gelmez.

 

7. Bir alimin rivayet ettiği hadisle amel etmesi ve fetva vermesi bu Alimin ne hadisin sahih olduğu ne de ravisini Tadil ettiği göstermez.

 

8. Meçhul Ravilerin rivayetleri kabul edilmez.

 

9. Hadis ilminin inceliklerini bilen köle yada kadının bir Ravinin adaletine hükmetmeleri makbuldür.

 

10. Kendisi ve adaleti bilinen ancak ismi ve nesebi bilinmeyen Ravinin rivayeti dini konularda delil olabilir.

 

11. Adalet sahibi bir Ravinin adaleti sabit 2 Ravi ismi söyleyerek şüpheli bir ifadeyle bana falanca falanca haber verdi diyerek rivayet ettiği Hadis dini konularda hüccet sayılır. Çünkü böyle demekle her ne kadar da rivayetin kimden olduğunu açıklamış olmasada bu iki kişiden başkasından olmadığı açıklığa kavuşmuştur.

 

12. Müptedi Bid'at ehli Ravi nin rivayeti araştırılır.

 

13. Tövbe eden Ravinin rivayeti kabul edilir. Ancak Hadis uyduran’ınki asla kabul edilmez.

 

14. Sıka Ravi diğer Sıka Raviden bir Hadis rivayet etse sonra Şeyhi rivayet ettiğini inkar ederse sahih olmaz.

 

15. Ravi rivayet ettiği hadisi sonra unutursa yinede kabul edilir

 

16. Rivayet için para alanın rivayeti kabul edilmez.

 

17. Dinlerken gevşek davranan Cerh edilir.

 

18. Buluğa ermemiş müslüman çocuğun rivayeti kabul edilir.