UMDETU’L AHKAM |
CİHAD |
ALLAH YOLUNDA SABAH VE ÖĞLEDEN SONRA SEFERE ÇIKMANIN
FAZİLETİ BABI |
4854-115/5- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe, İshak b. İbrahim ve Zuheyr b. Harb -lafız Ebu Bekir ve İshak'a ait olmak
üzere- de tahdis etti. İshak:
Bize elMukri', Abdullah b. Yezid,
Said b. Ebu Eyyub'dan haber verdi derken diğer ikisi tahdis etti dedi. (Said dedi ki)
Bana Şurahbıl b. Şerik el-Meafiri,
Ebu Abdurrahman el-Hubuli'den şöyle dediğini tahdis
etti: Ebu Eyyub'u şöyle
derken dinledim: Rasulullah (s.a.v.): ''Allah yolunda
sabah yahut öğleden sonra bir gidiş, üzerinde güneşin doğup battığı her şeyden
hayırlıdır" buyurdu.
4850-112/1- Bize
Abdullah b. Mesleme b. Ka'neb
tahdis etti ... Enes b.
Malik dedi ki: Rasulullah (s.a.v.)'den: ''Allah
yolunda sabahleyin bir gidiş yahut öğleden sonra bir gidiş dünyadan ve
içindekilerden şüphesiz hayırlıdır" buyurdu.
Açıklama:
Rasulullah (s.a.v.)'in: ''Allah yolunda sabahleyin ya da öğleden sonra bir gidiş dünyadan ve içindekilerden
hayırlıdır" buyruğunda geçen gayn harfi fethalı olarak "gadve"
günün ilk vakitlerinden itibaren zevale kadar olan zamanda bir çıkış
anlamındadır. Ravha ise zevalden günün sonuna kadar
gidişi demektir. Buradaki "ev: veya" taksim içindir şüphe ifade
etmiyor. Yani sabah gidiş de de bu sevap elde edilir,
öğleden sonra gidişde de aynı şekilde bu sevap
kazanılır. Zahirinden anlaşıldığı üzere böyle bir sevap, kendi şehrinden sabah ya da öğleden sonra gidişe mahsus değildir. Aksine bu
sevap, gazaya gitmek üzere her sabah ya da öğleden
sonra çıkış ile elde edilir. Aynı şekilde savaş yerinde sabah ve öğleden sonra
çıkışın hükmü de böyledir. Çünkü bunların hepsine Allah yolunda sabah ve
öğleden sonra çıkış adı verilir.
Bu hadisin anlamına
gelince; Allah yolunda sabah ve öğleden sonra çıkmanın fazileti ve sevabı bir
insanın tümüne Malik olması ve tamamı ile onun nimetinden yararlanması tasavvur
olunması halinde dünyanın bütün nimetlerinden daha hayırlıdır. Çünkü dünya
nimetleri geçicidir, ahiret nimetleri ise kalıcıdır.
Kadı Iyaz dedi ki: Bu hadisin ve buna benzer ahiretin durumları ve sevabının dünyanın durumlarına
benzetilerek dünyadan ve dünyadaki her şeyden hayırlı olduğunun temsili ifade
edilmesi, bir kimse dünyaya ve dünya içindekilere Malik olup, ahiret ile ilgili hususlarda infak etmesi hali ile alakalıdır.
Bu açıklamayı yapan kişi buradaki temsili ifade mutlak olarak Zahirinden
anlaşıldığı gibi kalıcı olanın fani olana benzetilmesi demek değildir. Allah en
iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
KATiLiN MAKTULÜN SELEBİNİ
HAK ETMESİ BABi