UMDETU’L AHKAM |
YİYECEKLER BÖLÜMÜ |
TAVŞANfN MÜBAH
OLDUĞU BABf |
5022-53/1- Bize Muhammed
b. el-Müsenna tahdis etti,
bize Muhammed b.
Cafer tahdis etti, bize Şu'be, Hişam b. Zeyd'den tahdis etti, o Enes b. Malik'den şöyle dediğini rivayet etti: (Yolda) yürürken Merruzahran'da bir tavşan bizden (ürkerek) yerinden kalktı.
Arkasından koştularsa da onu ele geçiremediler. Bu sefer ben koşup ona
yetiştim. Onu Ebu Talha'ya
getirdim. O da onu kesti. Butuyla iki uyluğunu Rasulullah (s.a.v.)'e gönderdi. Ben de bunları Rasulullah (s.a.v.)'e götürdüm. O da onu kabul buyurdu.
Bunu bana Zuheyr b. Harb da tahdis etti. Bize Yahya b. Said tahdis etti.
Bana Yahya b. Habib de tahdis etti, bize Halid -yani b. el-Haris- tahdis
etti, ikisi Şu'be'den bu isnad
ile rivayet etti, Yahya'nın hadisi rivayetinde: Onun butunu
veya iki uyluğunu" demiştir.
Açıklama:
"Merruzzehran'da bir tavşan bizden ürkerek yerinden kalktı.
Arkasından koştularsa da onu ele geçiremediler." Burada "İstenfecna" ürkütmek, korkutmak demektir.
Merruzzehran, isminde mim ve zı harfleri fethalı olup Mekke'ye yakın bir yerdir.
"Leğabe" fiilinde "gayn"
harfi fasih ve meşhur söyleyişe göre fethalıdır. Pek
güçlü olmayan bir söyleyişe göre de kesreli okunur. Bu iki söyleyişi de Cevheri
ve başkaları nakletmiştir. Burada güçleri yetmedi, yorgun, bitkin düştü
anlamındadır.
Tavşan Malik, Ebu Hanife, Şafii, Ahmed ve genelolarak bütün ilim
adamlarına göre helaldir. Bundan Abdullah b. Amr b.
el-As ve İbn Ebu Leyla'dan
nakleden onu mekruh gördüklerine dair rivayet müstesnadır.
Cumhurun delili
benzeri daha başka hadislerle birlikte bu hadistir. Onu yasaklayan herhangi bir
delil sabit değildir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
AT ETLERİNİN
YENİLMESİ HAKKINDA BİR BAB