UMDETU’L AHKAM |
KADILlK / HÜKÜM VERME |
BATIL HÜKÜMLERİN NAKLEDİLMESi VE SONRADAN ORTAYA
ÇIKARTILAN iŞLERİN REDDi BABI |
4467-17/1- Bize Ebu
Cafer, Muhammed b. es-Sabbah ve Abdullah b. Avn el-Hilali birlikte İbrahim b.
Sa'd'dan tahdis etti. İbnu's-Sabbah, dedi ki: Bize İbrahim b. Sa'd b. İbrahim
b. Abdurrahman b. Avf tahdis etti, bize babam Kasım b. Muhammed'den tahdis
etti, o Aişe'den şöyle dediğini rivayet etti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Her kim bizim bu işimizde ondan olmayan bir şeyi sonradan ortaya
çıkartacak olursa o reddolunmuştur" buyurdu.
4468-18/2- Bize İshak b.
İbrahim ve Abd b. Humedy birlikte Ebu Amir'den tahdis etti. Abd, dedi ki. Bize
Abdulmelik b. Amr tahdis etti, bize Abdullah b. Cafer ez-Zührı, Sa'd b.
İbrahim'den şöyle dediğini tahdis etti: Kasım b. Muhammed'e otuz üç meskeni
olup da her bir meskenin üçte birini vasiyet eden kimsenin durumu hakkında soru
sordum. O şöyle dedi: Bütün bu hisseler tek bir meskende toplanır. Sonra, dedi
ki: Aişe'nin bana haber verdiğine göre Rasulullah (s.a.v.): "Her kim bizim
işimizin üzerinde bulunduğu hale uygun olmayan bir amel işlerse o
reddolunur" buyurdu.
Açıklama:
Rasulullah
(s.a.v.)'in: "Her kim bizim bu işimizde ondan olmayan bir şeyi yeniden
ortaya koyacak olursa o reddolunur. " İkinci rivayette de:
"Her kim bizim
işimizin üzerinde bulunduğu hale uygun olmayan bir iş yaparsa o
reddolunur."
Dil bilginleri der ki:
Burada "red" reddolunan manasınadır. Yani böyle bir iş batıldır, ona
itibar edilmez.
Bu hadis, İslam'ın temellerinden
büyük bir temeldir. Aynı zamanda Rasulullah (s.a.v.)'in oldukça geniş kapsamlı
özlü sözlerinden birisidir. Bu hadis, her bir bid'atin ve sonradan ortaya
çıkartılan her bir işin reddolunduğu hususunda oldukça açıktır.
İkinci rivayette bir
fazlalık vardır. O da şudur: Böyle bir işi yapan bazı kimseler kendisinden önce
ortaya konulmuş bir bidat hususunda inatlaşabilir. Ona birinci rivayet delil
gösterilecek olursa bu sefer o: Ben yeni bir şeyortaya çıkarmadım ki der. Bu
sefer ona sonradan ortaya çıkartılmış bütün hususların reddedildiğini açıkça
ifade eden ikinci rivayet delil gösterilir. Bu rivayete göre o işi yapanın
kendisi ister bunu ortaya çıkarmış olsun ister ondan önce bir başkası ortaya
çıkarmış olsun fark etmez.
Bu hadis-i şerif, usül
alimleri arasında nehy etmek (yasak) işin fasid olmasını gerektirir diyenlerin
lehine bir delildir. Fasid olmasını gerektirmez diyen de şöyle der: Bu, vahid
bir haberdir. Böyle mühim bir kaideyi tespit etmek için yeterli değildir. Ama
bu tutarsız bir cevaptır. Bu hadis, gerçekten iyice bellenmesi, mü nkerlerin
çürütülmesi hususunda kullanılması ve delil gösterilmesinin yaygınlaştırılması
gereken bir hadistir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
(EBU SÜFYAN'IN
HANIMI) HİND'İN MESELESİ BABI