UMDETU’L AHKAM |
YEMİNLER VE ADAKLAR |
KAFİRİN ADAK ADAMASI VE MÜSLÜMAN OLMASI HALİNDE ONA DAİR
NE YAPACAĞI BABI |
4268-27/1- ... Nafi'nin
İbn Ömer'den bana haber verdiğine göre Ömer, dedi ki: Ey Allah'ın Rasulü! Ben cahiliye
döneminde Mescid-i Haram'da bir gece itikafta bulunmayı adamıştım, dedi. Allah
Rasülü: ''Adağının gereğini yerine getir" buyurdu.
Açıklama:
Bu babta Ömer
(radıyallahu anh)'ın (4268) "Cahiliye döneminde bir gece itikafta
bulunmayı adadığına" diğer rivayette (4270) "Bir gün itikaf yapmayı
adadı. Nebi (s.a.v.) , de ona: Adağını yerine getir, dedi." hadisi yer
almaktadır.
İlim adamları kafirin
yaptığı adağın sahih olup olmadığı hususunda ihtilaf etmişlerdir. Malik, Ebu
Hanife diğer Kufeliler ile Mezheb alimlerimizin çoğunluğu sahih olmaz
demişlerdir. Muğire el-Mahzumı, Ebu Sevr, Buhari, İbn Cerir ve Mezheb
alimlerimizin bazısı ise sahih olur demişlerdir. Bunların delilleri ise Ömer
(radıyallahu anh) ile ilgili bu hadisin zahirinden anlaşılandır. Birinci
gruptakiler ise buna, bu hadis müstehaplığa yorumlanır diye cevap vermişlerdir.
Yani cahiliye döneminde yaptığın adağın aynısını şimdi de yapman senin için
müstehaptır.
Bu hadis-i şerifte
oruç tutmadan itikaf yapmanın sahih olduğu ve itikaf gündüzün sahih olduğu gibi
geceleyin de sahih olduğu -ister bu tek bir gece ister gecenin bir kısmı ya da
daha fazlası olsun- şeklindeki Şafii'nin ve ona muvafakat edenlerin görüşüne
delalet bulunmaktadır. Bunun da delili Ömer (radıyallahu anh) ile ilgili olan bu
hadis-i şeriftir. Bir günlük itikafın söz konusu edildiği rivayete gelince bu
rivayet de bir gece itikaf rivayetine muhalif değildir. Çünkü Nebi (s.a.v.)'e
bir gecelik itikMa dair de bir günlük itikMa dair de soru sormuş ve Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in kendisine adağını yerine getirmesini emretmiş
olma ihtimali vardır. Böylelikle bundan yalnızca gece itikaf etmenin de sahih
olduğu neticesi çıkmaktadır.
Ayrıca NMi'nin İbn
Ömer'den diye rivayet ettiği: "Ömer bir gece mescidi haramda itikaf
yapmayı adamıştı. Rasulullah (s.a.v.)'e sorunca ona: Adağını yerine getir
demesi üzerine Ömer de bir gece itikaf yaptı" rivayeti de bunu
desteklemektedir. Bu hadisi Darakutni rivayet etmiş olup: Senedi sabittir
demiştir. İşte Şafii'nin mezhebi de budur. Hasan-ı Basri, Ebu Sevr, Davud ve
İbnu'I-Munzir de böyle demişlerdir. Aynı zamanda bu görüş, İmam Ahmed'den gelen
iki rivayetten daha sahih alanıdır.
İbnu'l-Munzir, dedi
ki: Bu görüş aynı zamanda Ali ve İbn Mes'ud'dan da rivayet edilmiştir. İbn
Ömer, İbn Abbas, Aişe, Urve b. ez-Zubeyr, ez-Hadesan, Malik, Evzai, Sevri ve
Ebu Hanife ile kendilerinden gelen iki rivayetten birisine göre Ahmed ve İshak
da oruçsuz itikaf sahih olmaz demişlerdir. İlim adamlarının çoğunluğunun görüşü
de budur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
ADAĞIN
YASAKLANMASI VE ONUN HİÇBİR ŞEYİ GERİ ÇEvİRMEDİĞİ BABI