UMDETU’L AHKAM |
YEMİNLER VE ADAKLAR |
YÜCE ALLAH'TAN BAŞKASI ADINA YEMİN ETMENİN YASAK OLDUĞU
BABI |
4230-1/1- ... Salim b.
Abdullah'tan, o babasından şöyle dediğini rivayet etti: Ömer b. el-Hattab'ı şöyle derken dinledim: Resulullah
(s.a.v.): "Şüphesiz aziz ve celil Allah size
babalarınız adına yemin etmenizi yasaklamaktadır" buyurdu.
Ömer, dedi ki: Allah'a
yemin ederim ki, Resulullah (s.a.v.)'in bunu
yasakladığını işittiğimden beri ne kendi adıma ne başkası adına bu şekilde
yemin etmiş değilim.
4233-3/4- Bize Kuteybe b. Said de tahdis etti, bize Leys tahdis etti. Bize Muhammed b. Rumh
da -lafız ona ait olmak üzere- tahdis etti, bize Leys, Nafi'den haber verdi, o
Abdullah'tan, o Rasuluilah (s.a.v.)'den rivayet
ettiğine göre Ömer b. el-Hattab'a bir grup binekli
ile birlikte yol alırken yetişti. Ömer (radıyallahu anh) o esnada babası adına yemin ediyordu. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) onlara: "Şunu bilin ki aziz ve Celil Allah size babalarınız adına yemin etmenizi yasaklıyar. Kim yemin edecekse ya
Allah adına yemin etsin yahut sussun" diye nida etti.
Açıklama:
(4230) "Şüphesiz
Allah sizlere babalarınızın adına yemin etmenizi yasaklamaktadır ... "
(daha sonra gelecek olan) bir rivayette de (4238) "TağOtlar
adına da babalarınız adına da yemin etmeyin" buyurmaktadır.
İlim adamları der ki:
Yüce Allah'tan başkası adına yemin etmenin yasaklanışındaki hikmet şudur: Yemin
etmek, adı anılarak yemin edileni tazim etmeyi gerektirmektedir. Azamet ise
gerçek manada yüce Allah'a özgüdür. Hiçbir şekilde başkası ona benzetilemez.
Nitekim İbn Abbas'dan:
"Allah adına yüz defa yemin edip günaha düşmek benim için başkası adına
doğru olarak yemin etmekten daha hayırlıdır" dediği rivayet edilmiştir.
Eğer hadis Nebi (s.a.v.):
"Babası adına
yemin olsun ki eğer söylediğinde sadakatla durursa
iflah olur" buyruğuna aykırıdır denilecek olursa bunun cevabı şudur: Bu
söz, yemin kastı olmaksızın dilden dökülen bir sözdür. Eğer şanı yüce Allah:
"Saf saf duranlara" (Saffat,
1); "Saçıp savuranlara" (Zariyat, 1);
"Tura andolsun" (Tur,1); "Yıldıza andolsun" buyruklarında olduğu gibi yarattıklarına
yemin etmiş bulunmaktadır denilecek olursa buna da şöyle cevap verilir: Yüce
Allah mahlukatı arasından -şan ve şerefine dikkat çekmek maksadı ile- neye
dilerse ona yemin eder.
Ömer (radıyallahu anh)'ın: "Kendi adıma da başkası adına da yemin
etmedim" sözü yani ben bu sözü kendi adıma da söylemedim, başkası adına da
yemin etmedim demektir.
Bu hadis-i şerifte
yüce Allah'ın adına ve bütün sıfatlarına yemin etmenin mübah
olduğu anlaşılmaktadır. Bu üzerinde icma edilmiş bir
husustur. Aynı zamanda bu hadis, şanı yüce Allah'ın isim ve sıfatlarından
başkası ile yemin etmeyi yasaklamayı ihtiva etmektedir. Bu şekilde bir yemin
bizim Mezheb alimlerimize göre haram değil mekruhtur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
İSTİSNA YAPMAK
(YEMİN EDİP İNŞAALLAH DİYEREK...) BABI