UMDETU’L AHKAM |
HADLER |
ZİMMET EHLİ OLAN YAHUDİLERİN ZİNA SEBEBİ İLE RECM
EDİLMESİ BABI |
4422-32/11- ... Ebu Hureyre'den rivayet
edildiğine göre Rasulullah (s.a.v.)'e muhsan olmayan cariyenin zina etmesi halinde hükmünün ne
olacağına dair soru soruldu. O: "Zina ederse ona celde
vurun. Sonra yine zina ederse ona celde vurun. Sonra
yine zina ederse ona celde vurun. Sonra da bir ipe
dahi olsa onu satın" buyurdu.
İbn Şihab: Üçüncüsünden sonra mı
yoksa dördüncüsünden sonra mı (onu satın), dediğini bilmiyorum.
Ka'nebi rivayetinde, dedi ki: İbn Şihab, dedi ki: (Hadiste geçen) dafir:
ip demektir.
4423-33/12- ... Zeyd b. Halid el-Cuheni'den rivayet edildiğine göre Rasulullah
(s.a.v.)'e (zina eden) cariye hakkında soru soruldu deyip, ikisinin hadisinin
aynısını rivayet etti fakat İbn Şihab'ın:
dafir iptir demedi.
Açıklama:
(4422) "Malik'e İbn Şihab'dan rivayetini okudum
... Zina ederse ona celde vurun." diğer hadiste
de (4425) "Ali (radıyallahu anh)
hutbe verip, dedi ki: ... kölelerinize haddi uygulayın."
Tahavi, dedi ki: İlk rivayette Malik dışında hiçbir ravi " (muhsan olsun) muhsan olmasın" lafzını zikretmemiştir. Bu sözleri ile
bu lafzın zayıf olduğuna işaret etmektedir. Ama hadis hafızları Tahavi'nin bu söylediğini kabul etmeyip: Hayır bu lafzı
aynı şekilde İbn Uyeyne ve
Yahya b. Said de İbn Şihab'dan Malik'in, dediği gibi rivayet etmişlerdir.
Böylelikle bu lafzın sahih olduğu ve bunda muhalif bir hüküm olmadığı ortaya
çıkmaktadır. Çünkü cariyeye hür kadına vurulan celde
cezasının yarısı vurulur.
Cariye ister evlenmek
sureti ile muhsan olsun ister olmasın fark yoktur.
Ayrıca hadis-i şerifte muhsan olmayanın durumu da
beyan edilmiş olmaktadır. Yüce Allah'ın: "Şayet evlendikten sonra fuhuş
işlerlerse onlara evli ve hür kadınlara verilen cezanın yarısı verilir."
(Nisa, 25) buyruğunda ise muhsan olan cariyenin hükmü
beyan edilmiş olmaktadır. Böylelikle ayet-i kerime ile hadis-i şeriften
evlenmek sureti ile muhsan cariyenin de muhsan olmayan cariyenin de celde
ile cezalandırılacağı anlaşılmaktadır. İşte Ali (radıyalUıhu
anh)'ın sözünün ve
insanlara verdiği bu hutbesinin anlamı budur. Şayet cariye muhsan
olsun ya da olmasın hür kadına vurulan celde cezasının yarısı vurulacağına göre yüce Allah'ın
buyruğunda: "Muhsan iseler" buyruğundaki bu
kaydın hikmeti nedir diye sorulursa buna şöyle cevap verilir:
Ayet-i kerime
cariyenin evli dahi olsa ona ancak hür kadına vurulan celdenin
yarısının vurulmasının gerektiğine dikkat çekmektedir. Çünkü yarısı
uygulanabilen ceza odur. Recm cezasının ise yarısının
uygulanması söz konusu değildir. O halde ayet-i kerimede onun kastedilmediğinde
de şüphe yoktur. O halde nikah akdi içerisinde kendisi ile ilişki kurulmuş evli
cariye hakkında nikah akdi ile kendisi ile cima olunmuş hür kadının hükmü aynı
değildir. Ayet-i kerime bunu beyan ederek evlenmiş cariyenin recm olunacağı yanlış kanaatinin uyanmaması içindir. iIim adamları da cariyenin recm
olunmayacağı üzerinde icma etmişlerdir.
Evli olmayana gelince
sahih hadisler ile biz evli olana vurulan celde cezasının
yarısının uygulanacağını öğrenmiş bulunuyoruz. Malik'in rivayet ettiği bu hadis
ile "birinizin cariyesi zina edecek olursa ona celde
vursun" şeklindeki diğer mutlak rivayetler sözü geçen bu sahih hadisler
arasındadır. Bu gibi hadisler ise evli olanı da olmayanı da kapsar. Ama bizim
ister evli olsun ister olmasın cariyeye celde
cezasının yarısının uygulanması gerektiğine dair sözünü ettiğimiz husus Şafii,
Malik, Ebu Hanife, Ahmed ve ümmet alimlerinin büyük çoğunluğunun görüşüdür. Selefden bir cemaat ise evli olmayan cariye ve kölelere had
uygulanmaz demişlerdir. Bu kanaat sahipleri arasında İbn
Abbas, Tavus, Ata, İbn Cureye ve Ebu Ubeyde
de vardır.
"Ali, dedi ki: Rasulullah (s.a.v.)'e ait bir cariye zina etmiştir...
İyi yaptın
buyurdu." Bu hadisten anlaşıldığı üzere zina eden cariyeye celde cezası uygulanmak gerekir, lahusa,
hasta kadın ve benzer durumda olanların cezası ise iyileşinceye kadar
ertelenir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
KENDİSİ ALEYHİNE
ZİNA ETTİĞİNİ İTİRAF EDEN KİMSE BABf