UMDETU’L

AHKAM

SÜT EMZİRME

 

SÜT ERKEK KARDEŞİN KIZININ HARAM KILINDIĞI BABI

 

3569-13/4- Bunu bize Zuheyr b. Harb da tahdis etti, bana Yahya -ki ab. el-Kattan'dır- tahdis etti. Bize Muhammed b. Yahya b. Mihran el-Kutai de tahdis etti, bize Bişr b. Ömer tahdis etti, hepsi Şu'be'den rivayet etti. Bunu bize Ebu Bekr b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Ali b. Mushir, Said b. Ebu Arube'den tahdis etti, ikisi Katade'den Hemmam'ın isnadı ile aynen rivayet etti. Ancak Şu'be'nin rivayet ettiği hadis, "süt kardeşimin kızıdır" ibaresi ile sona ermekte iken, Said'in hadisi rivayetinde: "Hiç şüphesiz nesebten ne haram oluyorsa süt emmekten dolayı da haram olur" denilmektedir. Bişr b. Ömer'in rivayetinde ise: Cabir b. Zeyd'i dinledim, denilmektedir.

 

Açıklama:

 

 "Muhammed b. Yahya b. Mihran el-Kutai" kaf harfi ötreli, harfi fethalı olarak bilinen bir kabile olan Kutay'a'ya mensubtur. Kutay'a da b. Abs b. Buğayz b. Reys b. Gatafan b. Sa'd b. Kays b. Aylan'dır.

 

"Her ikisi Katade'den" buradaki her ikisi anlamındaki lafız bazı nüshalarda "kileyhima" şeklinde bazılarında da "kilahuma" şeklinde diye kaydedilmiştir. Kullanılan ve meşhur olan budur. Ama birincisi de sahihtir. "Bişr'in rivayetinde de: Cabir b. Zeyd'i dinledim" ibaresi de şu demektir. Yani Bişr'in rivayetinde Katade dedi ki: Cabir b. Zeyd'i dinledim. Bu ise açıklamaya ihtiyacı olan hususlardan birisidir. Çünkü Katade tedlis yapan bir ravidir. Birinci rivayette ise Katade Cabir'den denilmiştir. Bilindiği üzere tedlis yapan bir kimsenin an lafzını kullanarak rivayeti o hadisi sema yoluyla aldığı sabit olmadıkça delil gösterilmez. Böylelikle Müslim onun semaının sabit olduğuna dikkat çekmektedir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

DOĞUMDAN DOLAYI HARAM OLAN SÜT EMMEKTEN DOLAYI DA HARAM OLUR BABI