UMDETU’L AHKAM |
SÜT EMZİRME |
DOĞUMDAN DOLAYI HARAM OLAN SÜT EMMEKTEN DOLAYI DA HARAM
OLUR BABI |
3553-111- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis edip dedi ki: Malik'e Abdullah b.
Ebu Bekir'den rivayetini okudum. Onun Amre'den
rivayet ettiğine göre Aişe kendisine şunu haber
vermiştir: Rasulullah (s.a.v.) yanında idi. Bu arada Aişe (radıyallahu anha). Hafsa'nın evinde (içeri
girmek üzere) izin isteyen bir adamın sesini işitti. Aişe
dedi ki: Bunun üzerine ben: Ey Allah'ın Rasulü!
Burada senin evinde izin isteyen bir adam var. dedim. Rasulullah
(s.a.v.) Hafsa'nın süt amcasını kastederek:
"Zannederim bu kişi filandır" buyurdu.
Aişe: Ey Allah'ın Rasulü! -kendisinin
bir süt amcasını kastederek- filan kişi hayatta olsaydı benim yanıma girebilir
miydi, dedi. Rasulullah (s.a.v.): "Evet!
Şüphesiz süt emmek de doğumun haram kıldıklarını haram kılar" buyurdu.
Açıklama:
Bu hadis-i şerifler
süt emmek yoluyla haramlığın sabit olduğunu ittifakla ortaya koymaktadır. Ümmet
de süt emen ile süt emziren arasında bu akrabalığın sabit olduğunu ve süt
emzirdiği oğlun kendisine nMihının ebediyyen haram olduğunu, süt oğlunun süt annesine
bakmasının onunla halvette kalmasının ve beraber yolculuk yapmasının helal
olduğunu, bununla birlikte her bakımdan annelik hükümlerinin bundan dolayı
doğmadığını, birbirlerine mirasçı olmadıklarını, onlardan birine diğerinin
nafakasının düşmediğini, mülk edinmesi halinde mülk edinene rağmen hürriyetine
kavuşmayacağını, çocuğun annesi lehine şahitliğinin reddolunmayacağını,
onun yerine diyet ödemeyeceğini, süt annesi tarafından öldürülmesi sebebi ile
kısasın üzerinden düşmeyeceğini, bütün bu hükümlerde birbirlerine yabancı iki
kişi olduklarını icma ile kabul ettiği gibi aynı
şekilde süt emziren kadın ile süt emenin çocukları ve süt emen çocuk ile süt
emziren annenin çocukları arasında haramlığın yayılacağını ve bu hususta bu
hadislerden ötürü neseb yoluyla çocuğu gibi olduğunu icma ile kabul etmişlerdir.
Süt emziren kadının
kocası olduğu yahut ona Malik olduğu için onunla ilişki kurduğu ya da şüpheli bir ilişkide bulunduğu için sütün kendisine nisbet edildiği erkeğe gelince hem bizim mezhebimize göre
hem genelolarak bütün ilim adamlarının görüşüne göre
kendisi ile emen çocuk arasında da haramlık sabit olur ve çocuk o erkeğin de
çocuğu olur. O erkeğin çocukları da süt emen çocuğun kardeşleri ve kızkardeşleri olur. Adamın erkek kardeşleri, süt emen
çocuğun amcaları; kız kardeşleri, halaları olur. Süt emen çocuğun çocukları da
o adamın çocukları olur. Bu hususta sadece Zahiri alimleri ile İbn Uleyye muhalefet etmiş ve
bunlar: Süt emme haramlığı erkek ile süt emen çocuk arasında sabit olmaz
demişlerdir. Bunu el-Mazeri, İbn
Ömer ve Aişe'den de nakletmiş bulunmaktadır. Bu görüş
sahipleri yüce Allah'ın: "Sizi emziren anneleriniz süt kız
kardeşleriniz" (Nisa, 23) buyruğunu delil göstermişlerdir. Bu buyrukda kız ile hala -neseb
akrabalığı dolayısı ile haramlıkta söz konusu edildiği gibi- söz konusu
etmemiştir.
Cumhur ise Aişe (radıyallahu anha)'nın amcası ile Hafsa (r.anha)'nın amcası hakkındaki açık ve sahih hadisler ile Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in amcanın girmesine izin vermesi ile birlikte
"doğumdan dolayı ne haram oluyorsa süt emmekten dolayı haram olur"
buyruklarını delil göstermişler ve muhalif kanaat sahiplerinin ayeti delil
göstermelerine de: Bu ayette kızın halası ve benzerlerinin mübah
olduklarına dair bir nas bulunmamaktadır diye cevap
vermişlerdir. Çünkü bir şeyin zikredilmesi onun dışındakiler hakkında hükmün
-eğer bir başka delil onunla çatışmıyor ise- düşmesine delil değildir. Hem bu
sahih hadisler gelmişken böyle bir şey nasılolabilir?
Allah en iyi bilendir.
Resulullah (s.a.v.)'in Hafsa'nın amcası
için: "Galiba o filandır" demesi zannederim odur demektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
SÜT EMME YOLUYLA
HARAMLIK ERKEGİN SUYUNDAN DOLAYıDıR BABI