UMDETU’L AHKAM |
SÜT EMZİRME |
SÜT EMME YOLUYLA HARAMLIK ERKEGİN SUYUNDAN DOLAYıDıR BABI |
3557-4/2- Bunu bize Ebu Bekir b. Ebu Şeybe de tahdis etti, bize Süfyan b. Uyeyne, ez-Zühri'den tahdis etti, o Urve'den, o Aişe'den şöyle
dediğini rivayet etti: Süt amcam Ebu'l-Kuays, Eflah b. Ebu Kuays yanıma geldi deyip
hadisi Malik'in rivayet ettiği hadisin manasında rivayet etti ve şunları
ekledi: Beni emziren kadındır, adam beni emzirmedi ki, dedim, Rasulullah (s.a.v.): "Ellerin- yahut: sağ elin-
toprağa değsin" buyurdu.
3558-5/3- Bana Harmele b. Yahya da tahdis etti,
bize İbn Vehb tahdis etti, bana Yunus, İbn Şihab'dan haber verdi, o Urve'den
rivayet ettiğine göre Aişe kendisine şunu haber
vermiştir: Ebu'l-Kuays'ın
kardeşi Eflah gelip hicap emrinin nazil oluşundan
sonra yanına girmek için izin istedi. Ebu'l-Kuays ise Aişe'nin süt babası
idi. Aişe dedi: Ben Rasulullah
(s.a.v.)'den izin almadan Eflah'a izin vermem. Çünkü
beni emziren Ebu'l-Kuays
değildir, beni onun karısı emzirmişti, dedim. Aişe
dedi ki: Rasulullah (s.a.v.) içeri girince: Ey
Allah'ın Rasulü! Ebu'I-Kuays'ın kardeşi Eflah bana gelip
yanıma girmek için izin istedi. Senden izin almadan ona izin vermek hoşuma
gitmedi, dedim. Aişe (radıyallahu
anha) dedi ki: Bunun üzerine Nebi (s.a.v.): "Ona
izin ver" buyurdu.
Urve dedi ki: Bundan dolayı Aişe şöyle
derdi: Nesebden dolayı neyin haram olduğuna hüküm
veriyorsanız süt emmekten dolayı da haram olduğu hükmünü veriniz.
Açıklama:
(3558) "Aişe'den rivayete göre o Rasulullah
(s.a.v.)'e Ebu'I-Kuays'ın
kardeşi Eflah'ın yanına girmek üzere izin istediğini
ona haber verdi. Kendisi ise süt amcası idi." Müslim bundan önceki babın
baş tarafında (3553) Aişe (radıyallahu
anha)'dan: Ey Allah'ın Rasulü
-süt amcasını kastederek- filan kişi hayatta olsaydı yanıma girebilir miydi?
dedi. Rasulullah (s.a.v.):
"Evet, şüphesiz
doğum neyi haram kılıyorsa süt emmek de onu haram kılar" buyurdu
şeklindeki hadisini zikretmektedir.
ilim adamları burada
sözü edilen Aişe (radıyallahu
anha)'nın amcası hakkında
ihtilaf etmişlerdir. Ebu'I-Hasan el-Kabisı dedi ki: Aişe'nin iki süt
amcası vardı. Birisi babası Ebu Bekir (radıyallahu anh)'ın süt kardeşi olup kendisi Ebu
Bekir (radıyallahu anh) ile
birlikte aynı kadından süt emmişti. ikincisi ise babasının süt kardeşi olan Ebu'I-Kuays'dır. Ebu'I-Kuays onun süt babası,
kardeşi Eflah ise onun amcasıdır. Onun bir süt
amcasının olduğu dahi söylenmiş ise de bu bir yanlışlıktır. Çünkü birinci
hadiste söz konusu edilen süt amcası ölmüş bulunuyordu. Bu ikinci hadiste ise
hayatta olup izin almak üzere gelen amcasıdır. O halde doğrusu el- el- Kabisfnin dediğidir.
Kadı Iyaz iki görüşü de söz konusu ettikten sonra şunları
söylemekte@r: elKabisfnin doğru olma ihtimali daha
yüksektir. Çünkü eğer tek bir kişi olsaydı onun hükmünü ilk defada anlamış
olacak ve bundan sonra artık perde arkasına girmez ve örtünmezdi. Eğer iki
amcası olduğuna göre ölenin durumunu nasıl sormuş olabilir ve aynı zamanda Nebi
(s.a.v.)'in ona, o, onun amcası olur onun yanına girebilir diye bildirmiş.
Kendisi de Ebu'I-Kuays'ın
kardeşi olan diğer amcasından örtünmüş ve nihayet Nebi (s.a.v.) ona bu senin
amcandır senin yanına girsin diye bildirmiş bulunuyor. Neden iki sorudan birisi
ile yetinmemiştir denilecek olursa cevap şudur: Bunlardan birisinin ebeveynden
birisinden amcası, diğerinin ise her ikisinden amcası ya
da büyük amcası, diğerinin ise daha yakın (küçük) amcası olması ya da buna benzer bir farklılık bulunduğundan ötürü mübahlığın daha önce kendisi hakkında soru sorulan niteliğe
sahip kişiye özelolduğundan çekinmiş olabilir. Allah
en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
SÜT EMMEK
(AKRABALIĞI) ANCAK AÇLIKTAN DOLAYI SABİT OLUR BABI