UMDETU’L AHKAM |
TALAK / BOŞANMA |
AY HALİ OLAN KADINI RIZASI OLMADAN BOŞAMANIN HARAM
OLDUĞU VE EĞER BUNA UYMAZSA TALAKI GERÇEKLEŞMEKLE BİRLİKTE ONA KARISINA
DÖNMESİNİN EMREDİLECEĞİ |
Ümmet, ay hali olan bir kadını
-eğer hamile değilse- rızası olmadığı halde boşamanın haram olduğunu icma ile
kabul etmiştir. Bu durumdaki bir kadını boşarsa günahkar olur. Talakı
gerçekleşir ve ona karısına geri dönmesi emredilir. Çünkü bu babta zikredilen
İbn Ömer'in rivayet ettiği hadis bunu gerektirmektedir.
Zahiri mezhebine mensup
bazı kimseler istisna teşkil ederek: Bu durumda verdiği talak gerçekleşmez.
Çünkü onu yapmasına izin verilmemiştir. Bu bakımdan yabancı bir kadını boşaması
gibidir, derler. Ama doğrusu birincisidir, genel olarak bütün ilim adamları
böyle demişlerdir. Delilleri ise Nebi (s.a.v.)'in Abdullah b. Ömer'e karısına
dönmesini emretmesidir. Eğer bu talak olmamış olsaydı o zaman bu bir dönüş
(ricat) da olmazdı. Şayet, ricatten (dönmekten) kasıt sözlük anlamı ile
dönüştür. Bu ise ilk haline geri çevirmektir. Yoksa bu onun aleyhine bir talak
olarak sayılır anlamında değildir, denilirse biz de: Bu, şu iki sebep dolayısı
ile yanlıştır, deriz:
1. Lafzı şer'i hakiki
anlamına göre yorumlamak fıkıh usulünde tespit edilmiş olduğu gibi sözlükteki
hakiki anlamına göre yorumlamaktan önceliklidir.
2. İbn Ömer Müslim'de ve
başka kaynaklarda yer alan rivayetlerde bu boşamasını kendi aleyhine bir talak
olarak hesab ettiğini açıkça ifade etmiştir. Allah en iyi bilendir.
Fukaha'nın icma
ettikleri üzere eğer bu durumda onu boşayacak olursa zikrettiğimiz gibi
karısına dönmesi emredilir. Şu kadar var ki, bu dönüş vacip değil müstehaptır.
Mezhebimiz böyledir. Evzai, Ebu Hanife, diğer Kufeli fukaha, Ahmed,
muhaddislerin fukahası ve başkaları da böyle demişlerdir. Malik ve mezhebine
mensup ilim adamları bu dönüşün vacip olduğunu söylemişlerdir.
İbn Ömer'in rivayet
ettiği bu hadiste ricat yapmasının emredilmesinden sonra boşamayı ay halinden
sonra gelecek olan temizlikten sonraki temizliğe ertelemesinin emredildiğini
görüyoruz. Bu geciktirmenin faydası nedir denilecek olursa buna dört bakımdan
cevap verilebilir:
1. Dönüşün talak vermek
maksadı ile olmaması için onun karısını boşamasının helal olduğu bir süre
zarfında nikahı altında tutması gerekmektedir. Onu boşamayıp nikahı altında
tutması ricat (dönüş) yapmasının faydasının ortaya çıkması içindir. Mezheb
alimlerimizin verdiği cevap budur.
2. Ona bir ceza ve
işlediği suçu telafi etmesi sureti ile masiyetinden tevbe etmesi içindir.
3. Arkasından gelecek ay
hali ile birlikte birinci temizlik ile onun içinde boşamayı gerçekleştirdiği
temizlik hali birlikte tek bir kur gibidir. Eğer ilk temizliğinde onu boşayacak
olursa yine ay hali iken boşayan kimse gibi olur.
4. Temizlik halinde
boşamasının yasaklanış sebebi zevcesinin onunla birlikte kalacağı sürenin
uzaması içindir. Belki bu süre zarfında onunla cima eder ve onu boşadığı için
içindeki menfi duygular gider de onu nikahı altında tutabilir. Allah en iyi
bilendir.
3637- 11/1- Bize Yahya
b. Yahya et-Temimi tahdis edip dedi ki: Malik b. Enes'e Nafi'den rivayetini
okudum, o İbn Ömer'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (s.a.v.) hayatta iken
zevcesini ay hali olduğu halde boşadı. Ömer b. el-Hattab (radıyallahu anh) bunu
Rasulullah (s.a.v.)'e sorunca Rasulullah (s.a.v.) ona: "Abdullah'a
karısına dönmesini söyle. Sonra onu temizleninceye, sonra ay hali oluncaya,
sonra tekrar temizleninceye kadar bıraksın. Sonra artık isterse (boşamayıp)
tutsun. İsterse ona dokunmadan önce onu boşasın. İşte aziz ve celil Allah'ın
kadınların kendisine doğru boşanmala rı nı emir buyurduğu iddet budur"
buyurdu.
Açıklama:
"Ona karıszna
dönmesini emret. Sonra temizleninceye, sonra ay hali oluncaya, sonra
temizleninceye kadar onu bırakszn ... budur." Kasıt ona temas etmeden yani
onunla cima etmeden onu boşamasıdır. Buradan anlaşıldığına göre kocanın
zevcesini onunla cima ettiği bir temizlik halinde boşamasının haram olduğu
hükmü anlaşılmaktadır. Mezheb alimlerimizin dediklerine göre içinde kendisi ile
cima ettiği bir temizlik halinde onu boşaması haram olur. Ta ki hamileliği
belli olsun, hamile olduğu için bundan dolayı pişman olmasın. Hamileliği belli
olduktan sonra o taktirde basiret üzere onu boşar ve bundan dolayı da pişman
olmaz. Bu durumda onu boşaması haram değildir. Eğer ay hali olmakla birlikte
hamile ise bize göre sahih olan -ki bu aynı zamanda Şafii'nin açık ifadesidir-
onu boşamak haram olmaz. Çünkü ay halinde boşamanın haram kılınması aslında kur
sayılmayacağı için iddeti uzatmak içindir.
Ay hali olan hamilenin
ise iddeti doğum yapması ile birlikte sona erer. Dolayısı ile onun iddetinin
uzatılması söz konusu olmaz.
Rasulullah
(s.a.v.)'in: "Artık bundan sonra dilerse (nikahı altında) tutar dilerse
boşar" buyruğu sebebsiz yere boşamakta günah olmadığına delildir. Ama Ebu
Davud'un Süneni ile başka kaynaklarda yer alan şu meşhur hadis dolayısı ile
mekruhtur: Rasulullah (s.a.v.): "Allah'ın en sevmediği helal
boşamaktır" buyurmuştur. Bu durumda İbn Ömer'in bu hadisi böyle bir boşamanın
haram olmadığını beyan etmek içindir. Öbür hadis ise boşamanın tenzihen mekruh
olduğunu beyan içindir. Mezheb alimlerimiz der ki:
Talak dört kısımdır.
Haram, mekruh, vadp ve mendub. Her iki tarafı da birbirine eşit şekilde mübah
olmaz.
Talakın vadp olması
iki türlüdür. Bu iki türün birisinde eğer aralarında bir hakeme baş vurmuşlarsa
hakim bu iki hakemi eşler arasındaki anlaşmazlık sebebi ile göndermiş, bu
hakemler de bunların boşanmalarının maslahat olduğunu kabul etmişlerse o
taktirde her ikisinin (hakim tarafından) boşanmaları kap eder. Diğeri ise ila
yapan bir kimse üzerinden dört ay geçtikten sonra kadın hakkını vermesini
istediği halde koca dönüşü de talak vermeyi de kabul etmeyecek olursa bize göre
sahih olan hakimin kocası istemese dahi ric'i bir talak ile onları boşaması kap
eder.
Mekruh talak ise karı
koca arasında işler yolunda gitmekle birlikte sebebsiz yere karısını boşaması
halidir. İşte "Allah'ın en sevmediği talaktır" hadisi bu durum
hakkında yorumlanır.
Haram talak ise üç
türlüdür. Birincisi kadından herhangi bir bedel (hul) almadan ve kadının isteği
de olmadan ay hali iken talak vermek, ikincisi hamile olup olmadığı açığa
çıkmadan önce kendisi ile cima ettiği temizlik halinde talak vermek, üçüncüsü
yanında kendilerine gün ayırdığı zevceleri bulunup bunlardan birisini hakkı
olan payını ona vermeden önce onu boşamasıdır.
Mendub talak ise
kadının iffetli olmaması yahut onlardan birisinin ya da her ikisinin Allah'ın
sınırlarını dosdoğru yerine getirmeyeceklerinden korkmaları ya da buna benzer
sebepler dolayısı ile yapılan talaktır. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
ÜÇ TALAK İLE
BOŞANMIŞ KADININ NAFAKA HAKKI YOKTUR BABI