UMDETU’L AHKAM |
ALIŞVERİŞ |
SATILIK MALI KABZETMEDEN ÖNCE SATMANIN BATIL OLDUĞU BABI |
3815-29/1- ... İbn Abbas'ın rivayet ettiğine
göre Rasulullah (s.a.v.): "Kim bir yiyecek satın
alırsa onu tamamı ile teslim almadan satmasın" buyurdu.
İbn Abbas dedi ki: Zannederim her şeyonun gibidir.
3823-36/9- ... Abdullah
b. Dinar'dan tahdis ettiğine göre o İbn Ömer'i şöyle derken dinlemiştir: Rasulullah
(s.a.v.): "Kim bir yiyecek satın alırsa onu kabzetmedikçe
satmasın" buyurdu.
Açıklama:
(3815) "Kim bir
yiyecek satın alırsa onu tamamen kabzetmeden
satmasın. İbn Abbas dedi
ki: Zannederim her şey de onun gibidir." diğer bir rivayette
(3816) "Onu kabzetmeden" bir diğerinde (3818) "Kim bir
yiyecek satın alırsa onu ölçmeden satmasın ... yiyecek veresiye olduğu halde
altın la satın aldıklarını görmüyor musun dedi." İbn
Ömer'in rivayetinde (3820) biz Rasulullah (s.a.v.)
zamanında yiyecek alırdık .. Başka bir yere taşırdık .. " bir diğer
rivayette (3821) "Bizler götürü olarak gelen kafilelerden yiyecek satın
alırdık .. " İbn Ömer'den gelen bir başka
rivayette (8324) "Bir yiyeceği götürü olarak satın aldıkları taktirde ...
dövülürlerdi." başka bir rivayette (3825) Rasulullah
(s.a.v.)'in zamanında ... dövüldüklerini gördüm."
Murce': Sonra, verilmek üzere, gecikmeli (veresiye) demektir. Cüzaf ise cim harfi, fethalı ve dammeli de okunabilir. Üç ayrı söyleyiş olmakla birlikte
kesreli söyleyiş (cizaf) daha fasih ve daha
meşhurdur. Bu ise ölçmeden, tartmadan ve miktarını taktir etmeden satmak
(götürü) demektir. Bu hadiste bir yığını bu şekilde cizafen
satmanın caiz olduğuna delil vardır.
Şafii ve onun
mezhebine mensup ilim adamları buğday, hurma ve buna benzer yığınları götürü
olarak satmak sahihtir, haram değildir demişlerdir. Peki mekruh mudur? Bu
hususta Şafii'nin iki görüşü vardır. Daha sahih olanına göre tenzihen mekruhtur. İkinci görüşüne göre ise mekruh
değildir.
Fukahanın dediklerine göre bu şekilde üst üste yığılı bulunan
dirhemler ile götürü surette satış da caizdir. Mezheb
alimlerimizin Malik'den naklettiklerine göre eğer
yığını götürü olarak satan kişi onun miktarını biliyorsa satış sahih olmaz.
Bu hadis-i şeriflerde
satın alınan malı satacak kişi kabzetmedikçe satmanın
yasaklandığı bildirilmektedir. İlim adamları bu hususta ihtilaf etmişlerdir. Şafii
dedi ki: Bir malı kabzetmeden satmak sahih olmaz. Bu
ister yiyecek olsun ister akar olsun ister taşınır olsun ister nakit olsun
ister başka bir şeyolsun. Osman el-Betti ise her bir
şeyin bu şekilde satılması caizdir demiştir. Ebu Hanife ise akar dışında hiçbir şeyde caiz olmaz, demiştir.
Malik de yiyecekte olmaz, onun dışındakilerde olur, demiştir. Pek çok kimse
Malik'e muvafakat etmiş, başkaları ise ölçek ile ölçülen, ağırlık ile tartılan
şeylerde caiz olmaz, bunların dışındakilerde caiz olur, demişlerdir.
Osman el-Betti'nin kanaatini ise el-Mazeri
ve Kadı Iyaz nakletmiş olmakla birlikte çoğunluk bu
görüşü nakletmemiştir. Aksine çoğu ilim adamı yiyeceğin kabzedilmeden
önce satılmasının batıl olduğu üzerinde icma
bulunduğunu nakletmişler ve: Görüş ayrılığı onun dışındakiler hakkındadır,
demişlerdir. Buna göre el-Betti'nin bu görüşü şaz ve
terkedilmiş bir görüştür. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
İÇKiNiN, MEYTENİN,
DOMUZUN VE PUTLARIN SATIŞININ HARAM KILINMASI BABI