UMDETU’L

AHKAM

HACC BÖLÜMÜ

 

MEKKE'YE ÜST SENİYYE'DEN GİRİP ALT SENİYYE'DEN ÇIKMANIN VE HERHANGİ BİR ŞEHRE FARKLI BİR YOLDAN GİRİP FARKLI BİR YOLDAN ÇIKMANIN MÜSTEHAB OLDUĞU

 

3030-223/1- ... o İbn Ömer'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (s.a.v.) şecere (ağaç) yolundan çıkar, muarras yolundan girerdi. Mekke'ye girdiği zaman da üst seniye (tepe)'den girer, alt seniye (tepe)'den çıkardı.

 

Bunu bana Zuheyr b. Harb ve Muhammed b. el-Müsenna da tahdis edip dediler ki: Bize Yahya -ki el-Kattan'dır- Ubeydullah'dan bu isnad ile tahdis etti, Zuheyr'in rivayetinde ise: Batha'daki el-Ülya (üst tepe) demiştir.

 

Açıklama:

 

"İbn Ömer (r.anhuma)'dan rivayete göre ... aşağı seniyeden (tepeden) çıkardı." Denildiğine göre Nebi (s.a.v.) girerken ve çıkarken farklı yerlerden girip çıkmayı durumun daha mükemmeline doğru değişmesi şeklindeki güzel bir beklenti olmak üzere (tefaül) yapmıştır. Bayramda yaptığı gibi. Ayrıca her iki yolona tanıklık etsin, o yollarda bulunanlar onun bereketinden yararlansın.

Bizim mezhebimize göre Mekke'ye üst seniyeden (tepeden) girmek ve alt tepeden çıkmak -bu hadisten dolayı- müstehaptır. Bu tepenin Medine'den ve Şam'dan gelen kimse gibi yolunun üzerinde olması ile Yemen'den gelen kimsenin durumunda olduğu gibi olmaması arasında bir fark yoktur. Bundan dolayı

 

Yemen'li ve benzer durumda olan kimseler için yolunu çevirip Mekke'ye üst seniyeden girmesi müstehaptır.

 

Bazı Mezheb alimlerimiz ise şöyle demişlerdir: Nebi (s.a.v.)'in böyle yapması yolu üzerinde oluşundan dolayıdır. Dolayısı ile Yemen'li bir kimse gibi eğer yolu üzerinde değilse bu müstehab değildir. Ama bu görüş zayıftır. Doğrusu birincisidir. Aynı şekilde kendi şehrinden de bir başka yoldan çıkıp bir diğerinden girmesi de bu hadis dolayısı ile müstehaptır.

 

"Muarras" mim harfi ötreli, ayn harfi fethalı, re harfi şeddeli olmak üzere Medine'den altı mil uzaklıkta bilinen bir yer adıdır.

 

"Batha'daki yukarı tepe." Batha med iledir. Buraya Abtah da denilir.

Muhassab'ın yakınındadır. Bu tepeden Mekke kabristanına inilir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

HACI OLAN İÇİN DE OLMAYAN İÇİN DE KABE'NİN İÇİNE GİRİP İÇİNDE NAMAZ KILMANIN VE HER TARAFINDA DUA ETMENİN MÜSTEHAB OLDUĞU