UMDETU’L AHKAM |
HACC BÖLÜMÜ |
TAVAF VE ADAPLARI - TAVAF EDERKEN HACER-İ ESVEDİ ÖPMENİN
MÜSTEHAB OLDUĞU BABI |
3056-248/1- ... Ömer b.
el-Hattab Hacer(-i Esved)'i öptükten sonra: Ama Allah'a yemin ederim ki ben senin
bir taş olduğunu gerçekten biliyorum. Eğer Rasulullah (s.a.v.)'in seni öptüğünü
görmemiş olsaydım ben de seni öpmezdim, dedi.
Harun rivayetinde
fazladan şunu da zikretmektedir: Amr dedi ki: Bana bunun aynısını Zeyd b. Eslem
de babası Eslem'den tahdis etti.
Açıklama:
(3056) "Ömer b.
el-Hattab (radıyallahu anh) Hacer-i (Esved)'i öptü ve sonra şöyle dedi. ..
" diğer rivayette (3058) "Ve şüphesiz ben senin bir taş olduğunu
biliyorum ... ne fayda verirsin ne de bir zarar" şeklindeki bu hadisten
çeşitli hükümler anlaşılmaktadır:
1. Tavaf esnasında
Hacer-i Esvedi istilam ettikten sonra (el sürdükten sonra) öpmek müstehaptır.
2. Aynı şekilde alnını
üzerine koymak sureti ile Hacer-i Esvedin üzerinde secde etmek de müstehaptır.
O halde önce onu istilam etmek, sonra öpmek, sonra da alnını onun üzerine
koymak sureti ile bu işi tamamlar.
Bizim ve cumhurun
görüşü budur. Bunu İbnu'I-Munzir, Ömer b. el-Hattab, İbn Abbas, Tavus, Şafii ve
Ahmed'den diye naklederek şunları söylemektedir:
Ben de böyle diyorum. Üstelik
biz bu hususta Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den rivayet nakletmiş
bulunmaktayız. Bu hususta Malik diğer ilim adamlarından ayrı olarak onun
üzerinde (belirtilen şekilde) secde etmek bir bid'attir demiştir.
Maliki alimlerinden
Kadı Iyaz da bu meselede İmam Malik'in diğer ilim adamlarından bir istisna
teşkil ettiğini kabul etmiştir.
3. Rükn-i Yemanıyi ise
sadece eli ile istilam eder ama onu öpmez. Fakat onu istilam ettikten sonra
elini öper. Bizim mezhebimizin görüşü budur. Cabir b. Abdullah, Ebu Said
el-Hudri ve Ebu Hureyre de böyle demiştir. Ebu Hanife ise onu istilam etmez
demiştir. Malik ve Ahmed istilam eder fakat istilamdan sonra elini öpmez
demişlerdir. Yine Malik'den elini öptüğü rivayeti de vardır. Ahmed'den de aynı
şekilde elini öpeceği rivayeti nakledilmektedir. Allah en iyi bilendir.
Ömer (radıyallahu
anh)'ın: "Ben gerçekten senin bir taş olduğunu biliyorum.
Senin hiçbir fayda
vermediğini, bir zararının olmadığını da biliyorum" sözleri ile Hacer-i
Esvedi öpmek hususunda Rasulullah (s.a.v.)'e uymayı teşvik etmeye açıklık
getirmek istemiş ve eğer ona uymak söz konusu olmamış olsaydı bu işi
yapmayacağına dikkat çekmiştir. Ömer (radıyallahu anh)'ın: "Şüphesiz ki
sen ne bir zarar verirsin ne de bir fayda" sözleri ile taşları ta'zim ederek
faydalarını ümid ederek onları ta'zim etmekte kusur işlemeleri halinde zarar
vereceklerinden korkarak taşlara ibadete alışmış bulunan ve henüz İslam'a yeni
girmiş olan bazı kimseleri bu hususta aldanmamaları için söylemiştir.
Bunların İslam'a
girişleri üzerinden fazla bir zaman geçmediğinden ötürü Ömer (radıyallahu
anh)'ın bu gibi kimselerden birilerinin onu öptüğünü görüp ona itina
gösterdiğini görmesi neticesinde şüphe ve tereddüde düşeceğinden korktuğu için
bu hususta meşruiyet içerisinde uygulamaya uymanın mükafat ve sevap bakımından
faydası olsa dahi bizatihi onun bir faydasının ve zararının olamayacağını
açıklamış olmaktadır. Yani bu taşın bizzat kendisinin bir fayda ve bir zarar
verecek gücü yoktur. Bu da diğer fayda ve zarar veremeyen yaratılmışlar gibi
bir yaratılmıştır. Ömer (radıyallahu anh) özellikle bunu hacc mevsiminde
yaparak ülkenin her tarafında buna tanık olunmasını, şahit olunmasını ve
değişik vatanlardan gelenlerin hacc mevsiminde bunu belleyip görmeleri içindi.
Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
TAVAFTA VE UMREDE
BİR DE HACCIN İLK TAVAFINDA REMEL YAPMANIN MÜSTEHAB OLDUĞU BABI