UMDETU’L AHKAM |
ZEKAT |
KÖLESi VE ATı SEBEBİ iLE MÜSLÜMANA ZEKAT YOKTUR |
2270-711 - ... Ebu
Hureyre'den rivayet ettiğine göre ResuluIlah (s.a.v.): "Müslümana kölesi
ve atı sebebi ile zekat yoktur" buyurdu.
2273-10/4- ... Ebu Hureyre'yi
Rasulullah (s.a.v.)'den şöyle buyurdu diye tahdis ederken dinledim:
"Köleden dolayı zekat yoktur, fıtır sadakası müstesna."
Açıklama:
(2270) "Müslümana
kölesi ve atı sebebi ile sadaka (zekat) yoktur." Bu hadis ihtiyaç
mallarında zekat düşmeyeceği hususunda asıl bir dayanaktır. Aynı zamanda
ticaret maksadı ile edinilmemeleri halinde atlarda ve kölelerde de zekat
düşmediği hususunda da aslı bir dayanaktır. Selef ve halefden genelolarak ilim
adamları da böyle demiştir. Ancak Ebu Hanife ve onun hocası Hammad b. Ebu
Süleyman ile bir topluluk tamamen dişi olmaları ya da dişi ve erkek karışık
olmaları halinde her bir at için bir dinar zekatı vacip (farz) kabul
etmişlerdir. Arzu ederse de bunların kıymetlerini tesbit edip her iki yüz
dirhem için beş dirhem de verebilir. Fakat bu hususta onların bir delilleri
bulunmamaktadır. Bu hadis onların bu kanaatlerini reddetmek için açık bir
delildir.
(2273) Köle hakkında:
"Fıtır sadakası müstesna" ibaresi kölesinin fıtır sadakasının
efendisi tarafından ödenmesinin vacip olduğu hususunda açık bir delildir. Bu
köle ister ihtiyaç için alıkonulmuş olsun, ister ticaret için fark etmez.
Malik. Şafii ve cumhurun görüşü budur. Kufeliler ise ticaret maksadı ile sahip
olunan kölelerin fıtır sadakasını ödemek vacip değildir demişlerdir. Davud'dan
ise fıtır sadakasını ödemek efendisine değil kölenin kendisine vaciptir. Bu
durumda efendinin fıtır sadakasını ödeyebilmesi için kölesine kazanma imkanını
vermesi gerekir, dediği nakledilmiştir. Aynı zamanda bu görüşü Kadı Iyaz, Ebu
Sevr'den de nakletmiştir.
Şafii'nin ve ilim
adamlarının cumhurunun görüşüne göre ise mükatep kölenin fıtır sadakası
kendisine de efendisine de vacip değildir. Ata, Malik ve Ebu Sevr'den efendisi
üzerine vacip olduğu görüşü nakledilmiştir. Bu aynı zamanda Şafii mezhebine
mensub bazı ilim adamlarının bir görüşüdür. Çünkü Nebi (s.a.v.): "Üzerinde
ödemekle yükümlü bulunduğu bir dirhem dahi kaldığı sürece mükatep köledir"
hadisi bunu gerektirmektedir. Yine bu hususta bazı Mezheb alimlerimizin bir diğer
görüşü vardır ki fıtır sadakası mükatebir. kendisi tarafından ödenmesi icab
eder. Çünkü mükatep pek çok hüküm bakımından hür kimse gibidir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
HAYVAN, MADEN VE
KUYU SEBEBİYLE YARALANMA HEDERDİR