UMDETU’L AHKAM |
CENAZE |
GIYABEN VE KABİR BAŞINDA KILINAN CENAZE NAMAZI CENAZE NAMAZI
KILARKEN TEKBİR ALMAK HAKKINDA |
2201-6211- ... Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine
göre Rasulullah (s.a.v.) Necaşi'nin
vefat ettiği günde insanlara vefatını haber verdi. Onlarla namazgaha çıktı ve
dört tekbir aldı.
Açıklama:
(2201) "Rasulullah (s.a.v.) Necaşi'nin
öldüğü gün insanlara vefat ettiğini haber verdi... Ve dört tekbir aldı."
Bu hadiste cenaze namazı tesbit edilmektedir. İlim
adamları farz-ı kifaye olduğunu icma
ile kabul etmişlerdir. Bizim Mezheb alimlerimize göre
sahih olan tek bir erkeğin namaz kı lmasıyla farziyeti düşer, iki
kişinin şart olduğu söylendiği gibi üç ve dört kişinin de şart olduğu
söylenmiştir. Hadiste ayrıca şu hükümler vardır:
1. Cenaze namazındaki
tekbirler dört tanedir. Bizim ve cumhurun mezhebinde kabul edilen görüş budur.
2. Hazır olmayan ölüye
namaz kılınacağı (gıyabi cenaze namazı) hususunda Şafii'nin ve ona uygun kanaat
belirtenlerin görüşlerinin lehine bir delil bulunmaktadır.
3. Necaşi'nin
vefat ettiği günde Habeşistan topraklarında olmakla birlikte vefatını haber
verdiğinden ötürü Rasulullah (s.a.v.)'in açık bir
mucizesi dile getirilmektedir.
4. Cahiliye
döneminin vefat haberini verdikleri şekilde değil de sadece cenaze namazını
kılmak, onu kabre götürmek (teşyi') ve bu husustaki hakkının yerine getirilmesi
suretiyle ölenin haberini vermek müstehabtır. Ölenin
haberinin verilmesi (naİ) yasağını ihtiva eden
buyruklar ile kastedilen ölüm haberini vermek bu değildir. Kasıt ölenin
övülmeye değer hallerini ve diğer hususlarını söz etmeyi kapsayan bir muhteva
ile cahili türden haber vermektir.
Hadisteki
"namazgaha çıktı" ifadesi Ebu Hanife'nin cenaze namazı mescidin içinde kılınmaz görüşüne
delil gösterilebilir ama hem bizim hem cumhurun kanaatine göre mescid içinde de cenaze namazını kılmak caizdir. Bu hususta
ise Sehl b. Beyda'nın
hadisi delil gösterilir ve bu hadiste namazgaha çıkmanın daha uygun olduğu ve
böyle bir mucizeyi ihtiva eden bu durumun açığa çıkarılması şeklinde
yorumlanır.
5. Cenaze namazını
kılanların çoğaltılmasına da delil vardır. Ancak bu hadiste buna dair asli bir
delalet bulunmamaktadır. Çünkü Hanefi'lere göre kabul olunmayan cenazenin
namazını kılmak değil, cenazenin mescidin içerisine sokulmasıdır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
CENAZE NAMAZI
KILARKEN TEKBİR ALMAK HAKKINDA BİR BAB