UMDETU’L

AHKAM

NAMAZ

 

SARIMSAK, SOĞAN, PIRASA YA DA BUNA BENZER KOKUSU HOŞ OLMAYAN BİR ŞEYLER YİYEN KİMSENİN (MESCİDE GELMESİNİN) NEHYEDİLMESİ BABI

 

1253-73/6- Bana Ebu't-Tahir ve Harmele de tahdis edip dediler ki: ... Cabir b. Abdullah dedi ki: -Harmele'nin rivayetinde ise ileri sürdüğüne göre şeklindedir.- Rasulullah (s.a.v.): "Kim sarımsak yahut soğan yerse bizden -yahut mescidimizden- uzak dursun ve evinde otursun." Ayrıca Rasulullah (s.a.v.) içinde bu gibi sebzelerden bulunan bir tab ak getirildi. onda bir koku alınca sordu, içinde çeşitli bakliyatın (sebzelerin) bulunduğu haber verildi. Allah Rasulü: Ashabından birisini kastederek: "Onun önüne koyun" buyurdu. O kişi onu görünce o da onu yemekten hoşlanmadı. Allah Rasulü: "Yiyin çünkü ben senin kendisiyle konuşmadığın kimse ile (Cebrail ile) konuşuyorum'' buyurdu.

 

Açıklama:

 

(1248) "Kim bu bitkiden -sarımsağı kastetmektedir- yerse ... " Bu sarımsak ve buna benzer bir şeyler yiyen kimseye mescidin içine girmesinin yasakland:ğını açıkça ifade etmektedir. Genelolarak bütün ilim adamlarının benimsediği kanaat budur. Bundan tek istisna Kadı Iyaz'ın bazı alimlerden naklettiği şu kanaattir: Buna göre yasak Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in mescidine özeldir çünkü Müslim'deki rivayetlerden birisinde: "Bizim mescidimize sakın yaklaşmasın" buyurmaktadır.

 

Cumhurun delili ise "Meseldlere sakın yaklaşmasın" buyruğudur. Diğer taraftan bu yasak mescide gelmek ile ilgilidir. Yoksa sarımsak, soğan ve benzeri şeyleri yemek hakkında değildir çünkü bu sebzeler ilmi içtihadına itibar edilen ilim adamlarının icmaı ile helaldir. Kadı Iyaz, Zahirı mezhebi mensuplarından ise bunu haram kabul ettiklerini nakletmektedir çünkü bunları yemek cemaate katılmaya engeldir. Cemaate katılmak ise onlara göre farz-ı ayn'dır.

Cumhurun delili ise Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu babta yer alan hadislerdeki: "Sen ye, çünkü ben senin kendisiyle konuşmadığın kimse ile konuşurum" buyruğu ile: "Ey insanlar Allah'ın bana helal kıldığını haram kılmak benim yapabileceğim bir iş değildir" buyruğudur.

 

İlim adamları der ki: Yenilir şeylerden ve başkalarından hoş olmayan kokusu olmayan her bir şey sarımsak, soğan ve pırasa gibi kabul edilir. Kadı Iyaz der ki: Turp yiyip de geyiren kişi de bunun kapsamına girer. (Kadı) dedi ki: İbnu'lMurabıt dedi ki: Ağzı kötü kokan kimse ya da kokan bir yarası bulunan kimse de bunun gibidir. Yine Kadı dedi ki: İlim adamları mescid dışında namaz için toplanılıp, bir araya gelinen bayram namazgahı, cenazeler ve buna benzer ibadet kastı ile bir araya gelinen toplantıları da buna kıyas etmişlerdir. İlim, zikir, ziyafet ve benzeri maksatlar ile yapılan toplantılar da bu türdendir ama çarşı, pazar ve benzerleri bunlara katılmaz.

 

 

 

1254-74/7- Bana Muhammed b. Hatim de tahdis etti. Cabir b. Abdullah, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den şöyle buyurduğunu nakletti: "Kim bu sebzeden -yani sarımsaktan yerse" Bir defasında da: "Kim soğan, sarımsak ve pırasa yerse dedi- sakın mescidimize yaklaşmasın çünkü Ademoğullarının rahatsız oldukları şeylerden melekler de rahatsız olur. "

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

NAMAZDA TEŞEHHÜD BABI