UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
TEK BİR ELBİSE İÇİNDE NAMAZ KILMAK VE O ELBİSENİN NASIL
GİYİNİLECEĞİ BABI |
1151-277/4- ... O
A'rec'den, o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine görE Rasulullah (s.a.v.) şöyle
buyurdu: "Sizden herhangi bir kimse bi elbise içinde omuzlarında ondan
herhangi bir şey bulunmaksızın namaz kılmasın" buyurdu.
Açıklama:
(1148)
"Rasulullah (s.a.v.)'e bir elbise içinde namaz kılma'.: hakkında soru
soruldu ... " Hadisten tek bir elbise içinde namaz kılmanın caiz olduğu
hükmü anlaşılmaktadır. Bu hususta görüş ayrılığı yoktur. Tek istisna İbr:
Mes'ud (radıyallahu
anh)'dan bu hususta nakledilen rivayettir. Onun da sıhhatir': bilmiyorum.
Namazın iki elbise içinde daha sahih olduğu üzerinde icma etmişlerdir.
Hadisin manası şudur:
Herkes iki elbise bulamaz. Eğer iki elbise vacip olsaydı, bunları elde edemeyen
kimsenin namaz kılamaması da söz konusu olurdu. Bunda ise bir zorluk vardır.
Yüce Allah ise: "Ve o dinde sizin aleyhinize bir zorluk bırakmamıştır.
" (Hac, 87) buyurmaktadır.
Nebi (s.a.v.) ile
ashabın (radıyallahu anhum) bir elbise içinde namaz kılmalarına gelince, bu
ikinci bir elbise bulamamaları ve bulmaları ile birlikte caiz olduğunu beyan
etmek istedikleri zamanda olmuştur. Nitekim Cabir (radıyallahu anh): Bilmezler
beni (tek elbise içinde namaz kılarken) görsünler diye böyle yapıyorum,
demiştir. Yoksa az önce geçtiği gibi iki elbise içinde namaz kılmak daha
faziletlidir.
"Sizden biriniz
tek bir elbise içinde omuzlarının üzerinde ondan bir şey bulunmaksızın namaz
kılmasın." İlim adamları dedi ki: Bunun hikmeti şudur: Tek elbiseyi izar
olarak (peştamal gibi) giyinip de ondan omuzlarının üzerinde bir şey bulunmazsa
avretinin açılmayacağından emin olunamaz. Halbuki onun bir bölümünü omuzlarının
üzerine atarsa durum böyle değildir. Ayrıca onu bir ya da iki eliyle tutmak
ihtiyacını da duyabilir ve o taktirde bu işle de meşgulolarak göğsünün altında,
sağ elini sol elinin üzerinde bağlamak sünnetini ve ellerini kaldırmasının
meşru olduğu yerlerde ve başka yerlerde kaldıramaz çünkü tek elbiseyi peştamal
gibi saracak olursa bedeninin üst tarafını ve ziynet yerini örtmeyi de terk
etmiş olur. Halbuki yüce Allah: "Ziynetinizi takınınız" (A'rM 31)
buyurmaktadır.
Diğer taraftan Malik,
Ebu Hanife, Şafii -yüce Allah'ın rahmeti onlara- ve cumhur şöyle demektedir:
Buradaki nehy haram kılmak için değil, tenzih içindir. Avretini örten bir
elbise içinde omuzları üzerinde bir şey bulunmaksızın namaz kılacak olursa
kerahetle birlikte namazı sahih olur. Onun bir bölümünü omuzlarının üzerine
atabilecek gücü olsun ya da olmasın fark etmez.
Ahmed ve seleften
bazıları -yüce Allah'ın rahmeti onlara- ise eğer elbisesinin bir kısmını
omuzları üzerine atabilecek gücü varsa -hadisin zahirinden ötürü- bir bölümünü
omuzları üzerine atmadıkça namazı sahih olmaz.
Ahmed b. Hanbel'den
gelen bir başka rivayete göre ise namazı sahih olur ama onu terk ettiği için
günahkar olur.
Cumhurun delili, Cabir
(radıyallahu anh)'ın rivayet ettiği hadiste eğer elbise genişse ona bürünür,
eğer dar ise onu izar olarak sarar şeklindeki Resulullah (s.a.v.)'in
buyruğudur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: