UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
BESMELE'NİN AÇIKTAN OKUNMAYACAĞINI SÖYLEYENLERİN DELİLİ
BABI |
888-50/1 - Bize Muhammed
b. el-Müsenna ve İbn Beşşar tahdis etti. .. Şu'be dedi ki: Katade'yi, Enes'ten şöyle dedi diye tahdis
ederken dinledim: Rasulullah (s.a.v.), Ebu Bekir, Ömer ve Osman ile birlikte namaz kıldım.
Onlardan birisinin Bismillahirrahmanirrahim'i
okuduğunu duymadım.
890-52/3- Bize Muhammed
b. Mihran er-Razi de tahdis etti. Bize el-Velid b.
Müslim tahdis etti. Bize el-Evzai,
Abde'den tahdis ettiğine
göre Ömer b. elHattab şu sözleri açıktan okur ve
şöyle derdi: Subhanekellahumme ve bi
hamdik ve tebareke'smuk ve teala cedduk ve la ilahe gayruk.
Yine (Evzai) Katade'den rivayet
ettiğine göre Katade kendisine mektup yazarak Enes b. Malik'ten kendisine tahdis
edip şöyle dediğini haber verdi: Nebi (s.a.v.)'in, Ebu
Bekir, Ömer ve Osman'ın arkasında namaz kıldım. Onlar Kur'an
okumaya "Elhamdulillahi Rabbi'ı-Alemın" diye başlıyorlar ve ne kıraatin başında, ne de
sonunda "bismillahirrahmanirrahim"i zikretmezlerdi.
Açıklama:
Bu babta
(888) Enes'in: "Rasulullah
(s.a.v.) ... ile birlikte namaz kıldım ... " rivayeti yer almaktadır.
Diğer rivayette (890) Kur'an okumaya
"Elhamdulillahi Rabbi'ı-Alemin
diyerek başlıyorlardı" denilmektedir. Bunun da senedinde Katade, Enes'ten diye
zikredilmiştir. İkinci (889) rivayet yolunda da "Katade'ye:
Bunu Enes'ten dinledin mi, soruldu. O evet dedi"
ifadeleri yer almaktadır. Bu da onun bu hadisi bizzat dinlemiş olduğuna dair
açık bir ifadedir. Böylelikle tedlis yapan bir ravi olması sebebiyle bunu mürsel
bir rivayet olarak nakletmiş olabileceği korkusu ortadan kalkmaktadır.
(890) "Kıraate elhamdulillah ... diye başlarlardı." Burada "elhamdu"de ki dal harfi hikaye üslubu ile
aktarıldığından merfu okunur.
Besmele'yi Fatiha'dan
kabul etmeyenler ile Fatiha'dan kabul etmekle birlikte açıktan okunmayacağını
söyleyenler bu hadisi delil gösterirler. Şafii -yüce Allah'ın rahmeti ona-'nin görüşüne ve selef ve haleften çeşitli kimselerin
kanaatine göre ise besmele Fatiha'nın bir ayetidir ve Fatiha'nın açıktan
okunduğu yerde besmele de açıktan okunur. Mezheb
alimlerimiz ile onun Fatiha'dan bir ayet olduğunu söyleyenlerin dayanağı
besmele'nin mushafta mushafın
hattı ile yazılmış olduğudur. Bu ise ashab-ı kiram'ın Kur'an hattıyla Kur'an'dan başka bir şeyi tespit etmemek üzere ittifak ve icmaı ile olmuştu. Onlardan sonra gelen bütün çağlardaki
bütün Müslümanlar da günümüze kadar besmele'nin berae
(tevbe) süresinin ilk ayeti olmadığı üzerinde ve o
sürenin başında yazılmayacağında icma etmişlerdir.
İşte bu da bizim görüşümüzü pekiştirmektedir.
"Subhanekellahumme ve bi hamdik" ile ilgili olarak Hattabı
dedi ki: Bana İbn Hallad
haber verip dedi ki: Zeccac'a "ve bi hamdik" sözündeki vav'a dair soru sordum. O "subhanekellahumme
ve bi hamdike sebbahtuk: Allahım, seni her
türlü eksiklikten tenzih ettiğim gibi, sana hamd
ederek de seni her türlü eksiklikten tenzih ederim" anlamındadır,
demiştir. Ayrıca burada "ced" azam et
demektir, demiştir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için aşağıdaki
link’i kullan:
NAMAZDA SEHV VE
SEHV DOLAYISIYLA SECDE YAPMAK BABI