UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN GEÇMEK NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN GEÇENİ ENGELLEMEK BABI |
1132-261/5- ... o Busr
b. Said'den rivayet ettiğine göre Zeyd b. Halid el-Cuheni kendisini Ebu
Cuheym'in yanına Rasulullah (s.a.v.)'der: namaz kılanın önünden geçen kişi
hakkında neler işittiğini sormak üzere gönderdi. Ebu Cuheym dedi ki: Rasulullah
(s.a.v.) şöyle buyurdu: "Namaz kılanın önünden geçen üzerindeki vebalin ne
olduğunu bilse onun için kırk (yıl) beklemek önünden geçmekten daha hayırlı
olurdu. "
Ebu'n-Nadr dedi ki: Kırk
gün mü yoksa ay mı yoksa yıl mı dedi, bilemiyorum.
Açıklama:
(Kadı lyaz) dedi ki:
İlim adamları geçmek isteyeni geri çevirmek üzere bulunduğu yerden yürümesinin
caiz olmadığını ancak onu itip, bulunduğu yerde .. geri çevirebileceğini de
ittifakla kabul etmişlerdir çünkü namazında yürümenc kötülüğü onun önünden
uzakça geçişinden daha büyüktür. Ona ancak durduğt.: yerden elini uzatabileceği
kadarlık bir mesafe mübah kılınmıştır. Bundan dola).'. ona sütresine yakın bir
yerde durması emredilmiştir. Geçmek isteyen kişi kendisinden uzakta ise onu
işaret ile tesbih ile vazgeçirmeye çalışır. Yine ilim adamlarının ittifak
ettiklerine göre şayet geçmişse onu ikinci bir geçiş olmaması için ger:
çevirmez. Bundan yalnızca seleften birisinden onu geri çevireceği şeklinde
istisnai bir rivayet gelmiştir, bazıları ise bunu tevil etmişlerdir. Merhum
Kadı lyaz'ır: ifadeleri burada sona ermektedir. Oldukça değerli açıklamalardır.
Mezhebimize mensup
ilim adamlarımızın söylediklerine göre kendisi ile sütresi arasından geçmek
isteyen kimseyi en kolay şekillerden birisi ile onu geri çevirir. Şayet
geçmekte direnirse ondan daha çetin bir yolla geri çevirir. Eğer bu onu öldürme
sonucuna götürecek olursa tıpkı canını ya da malını almak için saldıran bir
kimseye karşı kendisini savunma halinde olduğu gibi ona bir şey düşmez. Çünkü
şeriat onunla boğuşmayı mübah kılmıştır. Mübah bir boğuşma halinde ise herhangi
bir tazminat söz konusu değildir.
"Namaz kılanın
önünden geçen bir kimse üzerindeki vebali bir bilse ... " Yani üzerindeki
vebalin ne olduğunu bilse böyle bir günahı işlemektense kırk (gün ya da ay ya
da sene) durmayı tercih ederdi. Hadis ise bu husustaki yasağın oldukça
pekiştirilmiş, tehdidin de oldukça şiddetli olduğu anlamını ifade eder.
NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN
GEÇENİ ENGELLEMEK BABI
1128-258/1- Bize Yahya
b. Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e, Zeyd b. Eslem'den naklen okudum. O
Abdurrahman b. Ebu Said'den, o Ebu Said el-Hudri'den rivayet ettiği üzere
Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Sizden birisi namaz kılıyorsa sakın
kimsenin önünden geçmesine imkan vermesin. Elinden geldiği kadar da onu
uzaklaştırsın. Eğer direnecek olursa onunla boğuşsun, çünkü o ancak bir
şeytandır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
NAMAZ KILANIN
SÜTRE (EDİNME)Sİ BABI