UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
SECDEDE İTİDAL VE AVUÇLARI YERE KOYUP, DİRSEKLERİ
YANLARINDAN (UZAKLAŞTIRIP) KALDIRMA, KARNI DA UYLUKLARDAN KALDIRMA (UZAK
TUTMA) BABI |
1102-233/1- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe tahdis etti ... Enes dedi ki: Rasulullah (s.a.v.)
şöyle buyurdu: "Secdede itidal üzere olun ve biriniz kollarını köpeğin
yayıldığı gibi yaymasın. "
Açıklama:
Bu babtaki
hadislerde anlatılmak istenen şudur: Secde edenin avuçlarını yere koyması,
kollarını yerden ve yanlarından -eğer örtülü değil ise- koltuk altları
görünecek şekilde olabildiğince açması gerekir. Bu müstehab
oluşun üzerinde ittifak olunmuş bir edebtir. Eğer
bunu terk edecek olursa iyi bir iş yapmamış olur. Hadislerdeki yasak tenzih
içindir. Bu şekilde namaz kılanm namazı da sahihtir.
Allah en iyi bilendir.
İlim adamları der ki:
Bu şekilde secde etmenin hikmeti, alçak gönüllülüğü daha ileri derecede ifade
etmesi, alnın ve burnun yere daha iyi yapışmasını sağlaması, tembellerin
şekillerinden daha uzak bir halde bulunmasıdır. Çünkü kollarını yere yapıştıranm bu hali köpeğe benzer ve bu durumuyla namazı
önemsemediği, ona az dikkat ve özen gösterdiği, kendisini ona yeterince
vermediği izlenimini verir. Allah en iyi bilendir.
Babtaki lafızların açıklanmasına gelince:
(1102) "Ve biriniz
kollarını köpeğin yayılması gibi yaymasın." "Yebsut"
diğer rivayette lafzı te harfi ziyadesiyle "yetebessat" şeklindedir. Bu iki lafız da doğrudur,
takdiri de şöyledir: Kollarını yayıp köpeğin yayılması gibi o da yayılmasın.
Diğer lafız olan yetebessat lafzma
göre de kollarını yere yayarak köpeğin yayılması gibi yayılmasın şeklindedir.
Yüce Allah'm: "Allah sizi yerden bir bitki gibi
bitirdi" (Nuh, 17) buyruğu ile: "Rabbi onu güzel bir kabul ile kabul
buyurdu ve onu güzel bir bitki gibi yetiştirdi" (Al-i İmran,
37) buyrukları buna benzemektedir. İkinci ayette de bu şekildeki kullanımın iki
tanığı vardır.
"Yetebessat"m anlamı ise onları üzerine yayıldığı bir
yaygı edinmesin şeklindedir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
RÜKU VE SECDEYİ
TASTAMAM YAPMAK FARZDIR NAMAZDA TUMA'NİNE VE KOLAYINA GELENİ OKUMAK BABI