UMDETU’L

AHKAM

NAMAZ

 

EZAN VE KAMET

EZAN LAFIZLARININ İKİŞER DEFA, KAMET LAFIZLARININ BİRER DEFA SÖVLENMESİNİN EMROLUNDUĞU BABI

 

837-3/2- ... O Enes b. Malik'ten şöyle dediğini nakletti: Namaz vaktinin (girdiğini kendisi ile) bilecekleri bir şeyi ile (nasıl) bildireceklerini söz konusu ettiler. Bu arada alevii bir ateş yakmayı yahut bir çan çalmayı da söz konusu ettiler. Sonra Bilal'e ezan (lafızların)ı ikişer ikişer, kamet (lafızların)ı birer birer söylemesi emrediidi.

 

Açıklama:

 

"Bilal'e ezan lafızlarını ikişer defa okuması emredildi." Yani ezan lafızlarını ikişer defa tekrar etmekle emrolundu. Bu günümüzde üzerinde icma olunmuş bir husustur. Seleften bazı kimselerden lafızlarının birer defa okunacağı hususunda bir görüş ayrılığı da nakledilmiş bulunmaktadır. Yüce Allah'ın izniyle bundan sonraki babta belirteceğim üzere "terd'" hususunda ise ilim adamlarının farklı görüşleri vardır.

 

"Bila!. .. emrolundu." Yani Rasulullah (s.a.v.) ona bu emri verdi. Gerek fakihlerin, gerek usul alimlerinin büyük çoğunluğu (cumhur) ile bütün muhaddislerin kabul ettiğine göre doğru olan budur. Ancak bazıları oldukça bir istisna teşkil ederek şöyle demişlerdir: Bu gibi lafızlar ve benzerleri emreden kişinin Rasulullah (s.a.v.)'den başka birisi olması ihtimali dolayısıyla mevkuftur. Ancak bu bir yanlışlıktır. Doğrusu bu gibi hadislerin merfu olduklarıdır çünkü bunun mutlak olarak zikredilmesi halinde emir ve nehy yetkisi kiminse onun tarafından verildiği kabul edilir. O kişi de Rasulullah (s.a.v.)'dir. Bu lafzın bir benzeri de sahabinin bize şu husus emrolundu, şu husus yasaklandı ya da insanlara şu emredildi sözü ve benzeri ifadelerdir. Bütün bunlar merfu rivayetlerdir. Sahabi bu sözü ister Rasulullah (s.a.v.)'in hayatında söylemiş olsun, ister vefatından sonra söylemiş olsun. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

NAMAZ KILANIN SÜTRE (EDİNME)Sİ BABI