UMDETU’L AHKAM |
NAMAZ |
SABAH NAMAZININ İKİ REK'AT SÜNNETİNİN MÜSTEHAB OLDUGU,
BUNLARI KILMAYA VE UZUN TUTMAMAYA, BUNLARI KILMAKTA DEVAM ETMEYE TEşVİK VE BU İKİ REK'ATTA NEYİN OKUMASININ MÜSTEHAB
OLDUĞU BEYANI BABI |
1683-94/10- Bana Zuheyr b. Harb tahdis etti ... Ubeyd b. Umeyr'in Aişe'den rivayet
ettiğine göre Nebi (s.a.v.) hiçbir nafileye sabah (farzın) dan önceki iki rek'atı kılmaya devam edip dikkat gösterdiğinden daha fazla
devam etmezdi.
Açıklama:
(1683) "Sabah
namazından önce iki rek'atı kılmaya dikkat gösterdiği
kadar..." Bu hadis bu iki rek'atın faziletinin
büyüklüğüne ve bunların vacip değil sünnet olduklarına delildir. İlim
adamlarının cumhuru da böyle demiştir. Kadı Iyaz,
Hasan-ı Basri -yüce Allah'ın rahmeti her ikisine
olsun-den bunların vacip oldukları kanaatini nakletmektedir. Ama doğrusu Aişe (radıyallahu anha)'nın: "Nafileler
arasında hiçbir şeye" demesi de ayrıca Nebi (s.a.v.)'in:
"Beş vakit namaz
... " buyruğu ile birlikte bunların vacip olmadıklarıdır. Çünkü bu hadiste
soru soran: Üzerimde bunlardan başkası var mı, diye sormuş. Allah Rasulü; "Kendiliğinden nafile kılınan hali
müstesna" buyurmuştur.
Bu hadis
mezhebimizdeki iki görüşten birisi olan sabahın sünnetinin vitre tercih
edilmesi görüşüne de delil gösterilebilse de bu görüş lehine bir delaleti
yoktur. Çünkü vitir, Nebi (s.a.v.)'e vacip (farz) idi. Bu sebeple hadis onu
kapsamına almaz.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: