UMDETU’L AHKAM |
TAHARET |
CÜNÜP OLANIN UYUMASININ CAİZ OLDUĞU, BİR ŞEYLER YİYİP,
İÇMEK YAHUT UYUMAK YA DA CİMA YAPMAK İSTERSE ABDEST ALMASININ VE FERCİNİ
YIKAMASININ MÜSTEHAB OLDUĞU BABI |
700-23/4- ... Bize Ubeydullah, Nafi" den tahdis etti. O İbn Ömer'den
rivayet ettiğine göre Ömer:Ey Allah'ın Rasulü bizden
bir kimse cünüp olduğu halde uyuyabilir mi, dedi. Allah Rasulü:
"Abdest alması halinde evet" buyurdu.
Açıklama:
Bu hadislerden
anlaşılan cünüp bir kimsenin gusletmeden önce uyumasının, bir şeyler yiyip
içmesinin ve bir daha cima etmesinin caiz olduğudur. Bu hususta icma vardır. İlim adamları ayrıca cünüp olan kimsenin
bedeninin ve terinin de tahir olduğunu icma ile kabul etmişlerdir.
Bu Hadislerden Ayrıca
Şu Hükümler de Anlaşılmaktadır:
1- Bütün bu hususları
yapmak için abdest alması ve fercini yıkaması müstehaptır. Özellikle de bundan önce kendisiyle cima
etmemiş olduğu hanımı ile cima etmek isterse erkeklik organını yıkamasının müstehab oluşu daha da pekişir.
Mezheb alimlerimiz abdest almadan önce
bir şeyler yiyip içmenin ve cimanın mekruh olduğunu
açıkça ifade etmiş olmakla birlikte, bu hadisler de buna delildir. Bununla
birlikte bu abdestin vacip olmadığı hususunda da
mezhebimizde görüş ayrılığı yoktur. Malik ve fukahanın
cumhuru da böyle demişlerdir. Maliki mezhebine mensup İbn
Habib ise bu abdestin vacip
olduğu kanaatindedir. Davud ez-Zahiri'nin mezhebi de
budur.
2- Abdestten
maksat namaz için alınan tam bir abdesttir. Bundan
önceki babta geçen İbn Abbas'ın rivayet ettiği yalnızca yüzü ve elleri yıkamak ile
ilgili hadisin söz konusu ettiği bu uygulamanın cünüplükte değil de, küçük hadesten dolayı yapıldığını açıklamış idik.
Ebu İshak es-Sebli'nin,
el-Esved'den, onun Aişe (r.
anha)'dan diye rivayet ettiği "Nebi (s.a.v.)
cünüp olduğu halde elini suya değdirmeden uyurdu" şeklindeki hadisi Ebu Davud, Tirmizı,
Nesai, İbn Mace ve başkaları rivayet etmiş olup, Ebu
Davud: Yezid b. Harun'dan
diye rivayette Ebu İshak bu
hususta yanıimıştır, demektedir. Kastettiği ise
"elini suya değdirmeden" ibaresidir.
Tirmizı de ilim adamları bunun Ebu İshak'ın bir yanlışlığı olduğu görüşündedirler, demiştir. Beyhaki de şöyle demektedir: Hadis hafızları bu lafzı
tenkit etmişlerdir. Böylelikle sözünü ettiğimiz bu ifadelerle hadisin zayıf
olduğu açıkça ortaya çıkmaktadır. Zayıf olduğu sabit olduktan sonra bu hadis
ile az önce zikrettiklerimize yapılacak bir itiraz kalmamaktadır. Sahih dahi
olsa bu hadislere aykırı olmaz. Aksine buna iki şekilde cevap verilebilir:
Birincisi, iki büyük imam
Ebu'l-Abbas b. Şureyh ile Ebu Bekr el-Beyhaki'nin verdikleri şu
cevaptır: Bundan kasıt gusletmek maksadıyla elini suya değdirmezdLİkincisi
ise -ki bu bana göre güzel bir cevaptır- maksat caiz olanı da beyan etmek için
bazı hallerde kesinlikle elini suya değdirmezdi, şeklindedir; çünkü bu işi
ısrarla devam ettirseydi, bunun farz olduğu zannına kapılmak mümkün idi. Allah
en iyi bilendir.
3- Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
bütün hanımlarını dolaşmakla birlikte sadece bir defa gusletmesine gelince,
hanımlarının birinin yanından öbürüne giderken arada abdest
alıyor olması ihtimali vardır. Yahut bundan maksat abdest
almamanın caiz olduğunu beyan etmektir. Ebu Davud'un Sünenindeki rivayete göre Rasulullah
(s.a.v.) bir gece hanımlarını dolaştı. Bunun yanında da yıkanıyordu, öbürünün
yanında da yıkanıyordu. Ey Allah'ın Rasulü niçin
hepsi için bir defa gusletmiyorsun diye sorulunca, O: "Böylesi daha temiz,
daha hoş ve daha paktır" buyurdu. Ebu Davud dedi ki: Ama birinci hadis daha sahihtir.
Derim ki: Bu hadisin
sahih olduğu kabul edilecek olursa bir zaman böyle, bir zaman da böyle yaptığı
anlamına gelir. Allah en iyi bilendir.
İlim adamları bu abdestin hikmeti hususunda farklı kanaatlere sahiptir. Mezheb alimlerimiz bunun hadesi
hafiflettiğini söylemişlerdir; çünkü abdest ile abdest azalarının hadesi (abdestsizliği, gusulsüzlüğü)nü
kaldırır.
Ebu Abdullah el-Mazeri (radıyallahu anh) dedi ki: Bunun
hikmeti hususunda farklı görüşler vardır. Uyurken ölür korkusu ile iki temizlik
halinden birisi üzere uyumak için denildiği gibi, organlarına su değmesi
halinde gusletme şevkini artırma ihtimali dolayısıyladır da denilmiştir. el-Mazerı devamla şöyle der: Söz konusu bu görüş ayrılığı ay
hali olanın uyumadan önce abdest alması hakkında da
geçerlidir. Bunun abdestli olarak uyuma hikmetine
bağlı olduğunu kabul edenler bu durumdaki bir kadının abdestli
uyumasını müstehab kabul etmişlerdir.
Mazerİ'nin sözleri bunlardır ama bizim Mezheb
''alimlerimiz ay hali ve loğusa kadının abdest
almasının müstehab olmadığı üzerinde ittifak
etmişlerdir. Çünkü abdest almanın onların hadeslerinde herhangi bir etkisi yoktur; ama ay hali olanın
şayet kanı kesilmiş ise cünüp bir kimse gibi olur. Allah en iyi bilendir.
Nebi (s.a.v.)'in
hanımlarını dolaşıp, tek bir defa gusletmesi ise bunun onların rızası ile
olduğu yahut eğer onlardan birisinin sırası ise sırası olanın rızasıyla olduğu
şeklinde yorumlanır. Böyle bir yoruma ise, bize vacip olduğu gibi, zevceleri
arasında paylaştırmak Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e de vacip idi, diyenlerin ihtiyaç
duyacağı bir yorumdur. Onun hakkında bunun farz olmadığını kabul edenlerin ise
böyle bir yoruma ihtiyaçları yoktur; çünkü O bu gibi hususlarda dilediğini
yapmakta serbesttir. Günleri paylaştırmanın vücubu
ile ilgili bu görüş ayrılığı aynı zamanda bizim Mezheb
alimlerimizin de bu husustaki iki farklı görüşünü ifade eder. Allah en iyi
bilendir.
4- Bu babta söz konusu edilmiş hadislerde cünüplükten dolayı
derhal gusletmenin gerekmediğini ancak namaza kalkılması halinde insan için
gusletmenin söz konusu olduğunu ortaya koymaktadır. Bu hususta da Müslümanlar icma halindedir.
5- Mezheb
''alimlerimiz cünüplük guslünü neyin icap ettirdiği hususunda farklı görüşlere
sahiptirler. Acaba cünüplük iki sünnet yerinin birbirine kavuşmasıyla mı
gerçekleşir yoksa meninin inzali ile mi yoksa namaza kalkmakla mı, yoksa
cünüplük namaza kalkmak ile birlikte mi söz konusu olur? Bu hususta Mezheb alimlerimizin üç görüşü vardır. Gusletmeyi
gerektiren cünüplüktür diyenler bu vakti geniş (muvassa')
bir vücub ifade eder derler. Aynı şekilde abdest almayı gerektiren husus hakkında da ihtilaf
etmişlerdir. Bu hades midir yoksa namaza kalkmak
isteği midir yoksa her ikisinin toplamı mıdır? Aynı zamanda ay hali guslünü
neyin gerektirdiği hususunda ihtilaf etmişlerdir. Acaba onu gerektiren kan ın çıkması mıdır yoksa kesilmesi midir? Allah en iyi
bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
KADINA MENİSİNİN
ÇIKMASI SEBEBİYLE GUSLETMESİNİN VACİP OLDUĞU BABI