UMDETU’L AHKAM |
TAHARET |
MENİNİN HÜKMÜ BABI |
667-106/2- Bize Ömer b. Hafs b. Gıyas da tahdis etti ... Esved ve Hemmam meni hakkında Aişe (radıyallahu anha)'dan: Ben onu Rasulullah (s.a.v.)'in elbisesinden ovalardım, dediğini nakletmektedider.
Açıklama:
İlim adamları
Ademoğlunun menisinin temizliği hususunda ihtilaf etmişlerdir. Malik ve Ebu Hanife necis
olduğu kanaatindedirler. Ancak Ebu Hanife eğer kuru ise onu ovalamak temizlenmesi için
yeterlidir, demektedir.
İmam Ahmed'den gelen bir rivayette böyledir. Malik ise: İster
yaş, ister kuru olsun onu yıkamak zorunludur demektedir. Leys
ise: O necistir ama ondan dolayı namaz iade edilmez.
Hasan-ı Basrı: Elbisedeki meniden dolayı çok dahi
olsa namaz iade edilmez ama vücuttaki meniden dolayı az dahi olsa iade edilir,
demiştir.
Pek çok kimse ise
meninin temiz olduğu kanaatindedir. Bu kanaat Ali b. Ebi
Talib, Sa'd b. Ebi Vakkas, İbn
Ömer, Aişe, Davud ve iki
rivayetten daha sahih olanında Ahmed'den
nakledilmiştir. Şafii ve hadis ashabının görüşü de budur. Onun temiz olduğunu
imam Şafii'nin (yüce Allah'ın rahmeti ona) tek başına söylediği izlenimini
veren kimseler yanlış yapmışlardır.
Meninin necis olduğunu söyleyenlerin delili yıkanması ile ilgili
rivayettir. Temiz olduğunu söyleyenlerin delili ise ovalanması ile ilgili
rivayettir. Çünkü necis olsaydı kan ve benzeri diğer
necasetler gibi onu ovalamak yeterli olmazdı. Bu kanaate sahip olanlar:
Yıkanması ile ilgili rivayetler yıkamanın müstehab
olduğu, pislikten korunmak ve temizliği tercih etmek anlamında olduğu şeklinde
yorumlanır, demişlerdir. Allah en iyi bilendir.
İnsanoğlunun menisinin
hükmü işte budur ama bizim şaz ve zayıf bir görüşümüz de vardır. Buna göre
erkeğin menisi necis olmamakla birlikte, kadının
menisi necistir. Bundan daha da şaz görüş ise hem
kadının, hem erkeğin menisinin necis olduğudur.
Doğrusu her ikisinin de temiz olduğudur.
Temiz (tahir) olan meninin yenilmesi helal olur mu? Bu hususta iki
görüş vardır. Güçlü olan helal olmadığıdır; çünkü meni iğrenç bir şeydir. Bu
sebeple o da bize haram kılınmış pislikler arasına girer. Ademoğlu dışında
diğer canlıların menisine gelince, bunlar arasında köpek, domuz, ikisinden
birisinden ve temiz bir hayvandan doğanların menisine gelince, necis olduğunda görüş ayrılığı yoktur. Bunların dışındaki
hayvanların menisinde ise üç görüş vardır. En sahih görüşe göre eti yensin
yenmesin hepsinin temiz olduğudur, ikincisi ise necis
olduklarıdır, üçüncüsü ise eti yenen hayvanların menisi temizdir, bunların
dışındaki hayvanların menisi ise necistir. Allah en
iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: