UMDETU’L AHKAM |
TAHARET |
İSTİNSARI (BURNU TEMİZLEMEYİ) VE İSTİCMARI
(TEMİZLENMEYİ) TEK YAPMA BABI |
560-21/2- Bize Muhammed
b. Rafi' tahdis etti ... Hemmam b. Münebbih dedi ki: Bu Ebu Hureyre'nin Rasulutlah
(s.a.v.)'den bize tahdis ettiğidir deyip, pek çok hadis-i şerif zikretti.
Bunlardan biri de şudur: Yine Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Sizden
bir kimse abdest alırsa her iki burun deliğine su çektikten sonra onu çıkarsın.
"
559- Bize Kuteybe b.
Said, Amr en-Nakid ve Muhammed b. Abdullah b. Numeyr tahdis etti ... Ebu
Hureyre hadisi Nebi (s.a.v.)'e ulaştırarak şöyle buyurduğunu nakletti:
"Sizden kim taşla temizlenirse tek sayı taşla temizlensin. Sizden kim
abdest alırsa burnuna su alsın, sonra çıkarsın. "
Açıklama:
Babta Rasulullah
(s.a.v.)'in: "Sizden biriniz taşla temizlenirse ... " buyruğu yer
almaktadır. Taşla temizlenmek (isticmar) küçük ve büyük abdest yerini küçük
taşlarla silmek demektir. İlim adamları dedi ki: Küçük ve büyük abdest yerini
temizlemek için "istitabe, isticmar ve istinca" lafızları kullanılır.
İsticmar özelolarak taşlarla silmek hakkında kullanılır. İstitabe ve istinca
ise su ile de yapılabilir, taş ile de yapılabilir. İsticmarın anlamına dair
bizim bu zikrettiğimiz ilim adamı, dilci, muhaddis ve fukahanın birçoğunun dile
getirdiği meşhur, sahih olan açıklamadır.
Kadı Iyaz
(rahimehullah) dedi ki: Malik'in de, başkasının da bu hadiste söz konusu edilen
isticmar (taşla temizlenmek)ın anlamı hususundaki görüşleri farklıdır. Böyle
denildiği gibi bundan kastedilenin tütsü olduğu ve ondan üç parça alması yahut
kokudan üç defa arka arkaya alması olduğu da söylenmiştir. Ancak birincisi daha
güçlüdür. Allah en iyi bilendir.
Sahih ve bilinen ise
bizim az önce yaptığımız açıklamadır. Tek sayıda (vitr) taş kullanmaya gelince,
silme sayısının üç, beş ya da bundan fazla tek sayıda olması demektir. Bizim
mezhebimiz üçten fazla sayılarda tek olmasının müstehab olduğu şeklindedir.
Mezhebimizin bu husustaki görüşünden çıkan sonuç şudur:
Necaset yerini
temizlemek vaciptir, yeri üç defa silmek de vaciptir. Eğer üç silme ile
temizlenme gerçekleşiyor ise fazlasına gerek yoktur. Temizlenmezse o taktirde
fazla silmek gerekir. Diğer taraftan tek sayıda silme gerçekleşirse fazlasına
gerek yoktur. Eğer dört ya da altı gibi çift sayıda silme ile temizlenme hasıl
olursa tek yapmak müstehab olur.
Bazı Mezheb
alimlerimiz de şöyle demektedir: Bu hadisin zahiri gereği kayıtsız şartsız
olarak tek sayıda silmek vaciptir. Cumhurun delili Sünenlerde yer alan sahih
hadistir. Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Taş ile temizlenen tek
sayıda temizlensin. Kim böyle yaparsa güzel yapmış olur. Yapmazsa da vebal
yoktur. " Bu görüşte olanlar baptaki hadisi üç silme hakkında yorumlarlar,
fazlasının da mendub olduğunu söylerler. Allah en iyi bilendir.
"Burnuna su alsın
sonra ... " buyruğunda, istinsarın istinşaktan farklı olup, istinsarın
istinşaktan sonra suyu burundaki sümük ve benzeri başka şeylerle dışarı
çıkarmak olduğuna dair açık bir delalet bulunmaktadır. Ayrıca hadiste
istinşakın -emir mutlak olduğundan dolayı- vacip olduğunu söyleyenlerin
görüşlerine de delil vardır. Bunun vacip olmadığını söyleyenler ise emri
mendubluk olarak yorumlamışlardır. Buna delil ise gerçekten emredilen husus
olan istinsarın (burna aldığı suyu çıkarmanın) ittifakla vacip olmadığıdır.
Eğer: Diğer rivayette:
''Abdest aldığı zaman sudan bir miktar burnunun içine çeksin sonra dışarı
çıkarsın (istinsar yapsın)" buyurulmuş olup, bunda da vücuba dair açık bir
delalet vardır denilecek olursa, (şöyle cevap verilir:)Ama bunun mendubluğa ham
ne dilmesi ihtimali de vardır. Böylelikle bu hadis ile müstehab oluşuna delalet
eden deliller bir arada telif edilerek anlaşılmış olur. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
DURGUN SUDA KÜÇÜK
ABDEST BOZMANIN YASAK OLUŞU BABI