DEVAM:
10. Halanın Mirası Ve Mirastaki Payı
وَحَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنْ مُحَمَّدِ
بْنِ أبِي
بَكْرِ بْنِ
حَزْمٍ،
أَنَّهُ سَمِعَ
أَبَاهُ
كَثِيراً
يَقُولُ :
كَانَ عُمَرُ
بْنُ
الْخَطَّابِ
يَقُولُ :
عَجَباً
لِلْعَمَّةِ
تُورَثُ
وَلاَ
تَرِثُ.
Ebu Bekir b. Hazm
der ki: Ömer b. el-Hattab:
«Hala'nın durumu
hayrete değer. Zira varis olmadığı halde kendisine varis olunuyor.» derdi.
11 - باب
مِيرَاثِ
وِلاَيَةِ
الْعَصَبَةِ.
11.
Mirasta Öncelik Hakkı Doğuran Sebepler
قَالَ
مَالِكٌ :
الأَمْرُ
الْمُجْتَمَعُ
عَلَيْهِ
عِنْدَنَا،
الَّذِي لاَ
اخْتِلاَفَ
فِيهِ، وَالَّذِي
أَدْرَكْتُ
عَلَيْهِ
أَهْلَ الْعِلْمِ
بِبَلَدِنَا،
فِي
وِلاَيَةِ
الْعَصَبَةِ :
أَنَّ الأَخَ
لِلأَبِ
وَالأُمِّ،
أَوْلَى
بِالْمِيرَاثِ
مِنَ الأَخِ
لِلأَبِ، وَالأَخُ
لِلأَبِ،
أَوْلَى
بِالْمِيرَاثِ
مِنْ بَنِى
الأَخِ
لِلأَبِ
وَالأُمِّ،
وَبَنُو
الأَخِ لِلأَبِ
وَالأُمِّ،
أَوْلَى مِنْ
بَنِى الأَخِ لِلأَبِ،
وَبَنُو
الأَخِ
لِلأَبِ،
أَوْلَى مِنْ
بَنِى ابْنِ
الأَخِ
لِلأَبِ
وَالأُمِّ،
وَبَنُو
ابْنِ الأَخِ
لِلأَبِ،
أَوْلَى مِنَ
الْعَمِّ
أَخِي الأَبِ
لِلأَبِ وَالأُمِّ،
وَالْعَمُّ
أَخُو الأَبِ
لِلأَبِ وَالأُمِّ،
أَوْلَى مِنَ
الْعَمِّ
أَخِي الأَبِ
لِلأَبِ، وَالْعَمُّ
أَخُو الأَبِ
لِلأَبِ،
أَوْلَى مِنْ
بَنِي
الْعَمِّ،
أَخِي الأَبِ
لِلأَبِ
وَالأُمِّ،
وَابْنُ
الْعَمِّ
لِلأَبِ، أَوْلَى
مِنْ عَمِّ
الأَبِ،
أَخِي أبِي
الأَبِ
لِلأَبِ
وَالأُمِّ.
imam Malik der
ki: Bu konuda bizce üzerinde ittifak edilen ve beldemizde (Medine'de)
kendilerine yetiştiğim alimlerin uyguladıkları hüküm şöyledir:
Ana baba bir
erkek kardeşin, baba bir erkek kardeşten; baba bir erkek kardeşin, ana baba bir
erkek kardeşin oğullarından; ana baba bir erkek kardeşin oğullarının, baba bir
erkek kardeşin oğullarından; baba bir erkek kardeşin oğullarının, ana baba bir
erkek kardeşin oğlunun oğullarından, baba bir erkek kardeşin oğlunun
oğullarının, ana baba bir amca (babanın kardeşi)dan; ana baba bir amcanın, baba
bir amcadan; baba bir amcanın, ana baba bir amca oğullarından; ve baba bir amca
oğullarının, ana baba bir babanın amcasından (babanın babasının kardeşi)
mirastan hak alma hususunda öncelik hakları vardır.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَكُلُّ شَيْءٍ
سُئِلْتَ
عَنْهُ مِنْ
مِيرَاثِ الْعَصَبَةِ،
فَإِنَّهُ
عَلَى نَحْوِ
هَذَا : انْسُبِ
الْمُتَوَفَّى
وَمَنْ
يُنَازِعُ فِي
وِلاَيَتِهِ
مِنْ
عَصَبَتِهِ،
فَإِنْ وَجَدْتَ
أَحَداً
مِنْهُمْ
يَلْقَى
الْمُتَوَفَّى
إِلَى أَبٍ،
لاَ
يَلْقَاهُ
أَحَدٌ مِنْهُمْ
إِلَى أَبٍ
دُونَهُ،
فَاجْعَلْ
مِيرَاثَهُ
لِلَّذِي
يَلْقَاهُ
إِلَى الأَبِ
الأَدْنَى، دُونَ
مَنْ
يَلْقَاهُ
إِلَى فَوْقِ
ذَلِكَ، فَإِنْ
وَجَدْتَهُمْ
كُلَّهُمْ
يَلْقَوْنَهُ
إِلَى أَبٍ
وَاحِدٍ
يَجْمَعُهُمْ
جَمِيعاً،
فَانْظُرْ
أَقْعَدَهُمْ
فِي النَّسَبِ،
فَإِنْ كَانَ ابْنَ
أَبٍ فَقَطْ،
فَاجْعَلِ
الْمِيرَاثَ
لَهُ دُونَ
الأَطْرَفِ،
وَإِنْ كَانَ
ابْنَ أَبٍ
وَأُمٍّ،
فَإِنْ
وَجَدْتَهُمْ
مُسْتَوِينَ،
يَنْتَسِبُونَ
مِنْ عَدَدِ
الآبَاءِ
إِلَى عَدَدٍ
وَاحِدٍ،
حَتَّى يَلْقَوْا
نَسَبَ
الْمُتَوَفَّى
جَمِيعاً،
وَكَانُوا
كُلُّهُمْ جَمِيعاً
بَنِي أَبٍ،
أَوْ بَنِي
أَبٍ وَأُمٍّ،
فَاجْعَلِ
الْمِيرَاثَ
بَيْنَهُمْ
سَوَاءً،
وَإِنْ كَانَ
وَالِدُ
بَعْضِهِمْ أَخَا
وَالِدِ
الْمُتَوَفَّى
لِلأَبِ وَالأُمِّ،
وَكَانَ مَنْ
سِوَاهُ
مِنْهُمْ إِنَّمَا
هُوَ أَخُو
أبِي
الْمُتَوَفَّى
لأَبِيهِ
فَقَطْ، فَإِنَّ
الْمِيرَاثَ
لِبَنِي
أَخِي
الْمُتَوَفَّى
لأَبِيهِ
وَأُمِّهِ،
دُونَ بَنِي
الأَخِ
لِلأَبِ،
وَذَلِكَ
أَنَّ
اللَّهَ تَبَارَكَ
وَتَعَالَى
قَالَ : (
وَأُولُو
الأَرْحَامِ
بَعْضُهُمْ
أَوْلَى
بِبَعْضٍ فِي
كِتَابِ
اللَّهِ
إِنَّ
اللَّهَ
بِكُلِّ
شَىْءٍ
عَلِيمٌ ) [الأنفال
: 75](
İmam Malik der
hi:Sana sorulacak olan tüm asabenin mirastaki hakları şu şekildedir:
Ölü ile
asabelerinden öncelik hakkı olma ihtimali olan kişiler arasındaki irtibatı değerlendir.
Asabelerden biri ölüyü babaya bağlayıp bundan başka bağlayan yoksa, mirasını
ölüye en yakın babaya bağlıyana ver. Daha uzak babalara bağlıyanlara verme.
Şayet asabelerin hepsi ölüyü bir babaya bağlıyor ve bu baba da onların hepsini
topluyorsa, neseb bakımından en yakın olanlarına bak. En yakın olan asabe baba
bir oğul ise, mirası ona ver. Uzaktan ana baba bir oğullar olsa bile onlara
verme. Asabeler yakınlıkta eşit olup babalardan birine bağlı olarak bulsan,
öyle ki hepsi de ölünün nesebine bağlıdırlar ve hepsi birlikte bir babanın
oğulları veya bir ana babanın çocukları olsalar, mirası aralarında eşit olarak
paylaşır. Şayet bir kısmının babası, ölünün babasının ana baba bir kardeşi,
diğerleri de ölünün babasının yalnız baba bir kardeşi ise, miras ölünün baba
bir kardeşinin oğullarının değil ana baba bir kardeşinin oğullarınındır.ıra
yüce Allan şöyle buyurur:
«Hısımlar Allahın
kitabına göre birbirlerine daha yakındırlar. Allah her şeyi hakkıyla
bilendir.»
قَالَ
مَالِكٌ :
وَالْجَدُّ
أَبُو
الأَبِ، أَوْلَى
مِنْ بَنِي
الأَخِ
لِلأَبِ
وَالأُمِّ،
وَأَوْلَى
مِنَ
الْعَمِّ
أَخِي الأَبِ لِلأَبِ
وَالأُمِّ
بِالْمِيرَاثِ،
وَابْنُ
الأَخِ
لِلأَبِ
وَالأُمِّ،
أَوْلَى مِنَ
الْجَدِّ
بِوَلاَءِ
الْمَوَالِي.
İmam Malik der
ki: Dede (babanın babasıjnin ana baba bir kardeş oğullarından ve ana baba bir
amca (babanın kardeşi)dan miras almakta öncelik hakkı vardır.
Ana baba bir
erkek kardeşin oğlunun, azatlı kölelerin velasını alma hususunda öncelik hakkı
vardır.