DEVAM: 163-164. Küçük
(Kırmızı) Karıncaları Öldürmenin Hükmü
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
وَهْبٍ قَالَ
أَخْبَرَنِي
يُونُسُ عَنْ
ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
وَسَعِيدِ بْنِ
الْمُسَيِّبِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ عَنْ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّ
نَمْلَةً
قَرَصَتْ نَبِيًّا
مِنْ
الْأَنْبِيَاءِ
فَأَمَرَ بِقَرْيَةِ
النَّمْلِ
فَأُحْرِقَتْ
فَأَوْحَى
اللَّهُ
إِلَيْهِ
أَفِي أَنْ
قَرَصَتْكَ
نَمْلَةٌ
أَهْلَكْتَ
أُمَّةً مِنْ
الْأُمَمِ
تُسَبِّحُ
Ebu Hureyre r.a.'in
Rasûlullah (s.a.v.)'dan (rivayet ettiğine göre) Nebilerden birini bir karınca
ısırmış da emir vererek karıncanın yuvasını yaktırmış. Bunun üzerine Allah
O'na: "Seni bir karınca ısırdı diye
ümmetlerden tesbihte bulunan bir ümmeti helak mı ettin?" diye vahy
buyurmuştur.
İzah:
Buharî, cihad, Nesaî,
sayd, İbn Mâce, sayd; Ahmed b. Hanbel, II, 403.
Zerr: Küçük ve kırmızı
karınca demektir. Nitekim yüce Allah; “şüpnesîz ki Allah, hiç kimseye zerre
kadar zulmetmez..."[Nisa 40] âyet-i kerimesinde zerr bu manada
kullanılmıştır.
Kelebâzî'nin
Meâni'l-Âsâr'daki, el-Hakimü't-Tirmizî'nin Nevadiru'l Usûl'deki Kurtubinin de
Tefsirindeki açıklamasına göre söz konusu karınca yuvasını yakan Nebi Musa
aleyhisseîânıdır.
Ulemanın beyanına göre
bu hadis o Nebiin şeriatında karınca Öldürmenin caiz olduğuna ve yakmak
suretiyle öldürmenin de meşru bulunduğuna hamledilmiştir. Çünkü Cenab-ı Hak o
Nebii öldürmek ve yakmak işini neden yaptı diye muaheze etmemiş, bir karıncadan
fazlasını yaktığı için mesul tutmuştur.
"Bir tek karınca
yaksaydın ya!" cümlesinden murad, yalnız seni ısıran karıncayı yaksaydın
ya! cinayeti işleyen oydu, diğerlerinin kabahati yoktu, demektir.
Bizim şeriatımızda diri
diriye bir hayvanı diri diri yakmak caiz değildir. Çünkü, Nebi (s.a.v.):
"Ateşle Allah'dan
başka kimse azab edemez" buyurmuştur. Bu hadis meşhurdur. Karıncayı
yakmadan öldürmek de caiz değildir.
İbn Abbas (r.a.)'dan
rivayet olunan bir hadiste: "Nebi (s.a.v.) dört hayvanın öldürülmesini
yasak etti: Bunlar karınca, an, hüdhüd ve göçmen kuşudur" denilmiştir.
Mezkur hadisi Ebu Davud, Buharî'nin şartı üzere sahih bir isnadla rivayet
etmiştir.
Hadis-i şerif
karıncanın ve bütün hayvanların teşbih ettiğine delildir. İbnu'1-Tin: "Bu da
karıncayı yakmak caiz değildir diyenlere delildir" diyor. İbn Habib,
karınca yakmayı caiz görülmüştür. Karınca ve diğer canlıları yakmak ancak
zaruret icab ettiği takdirde caiz olabilir. Bugün birçok yerlerde tarlalarda
anızın yakılması dinen düşünülecek bir meseledir. Zira yanan anızla birlikte
milyonlarca karınca ve sair haşeratın da telef olduğunda şüphe yoktur.
İşittiğimize göre, bundan elde edilen faide cüz'i bir gübre yerini tutması
imiş. Binaenaleyh, zaruret derecesini bulmayan bu işe dinen cevaz verilmez.
BezIü'I-Mechud
yazarının açıklamasına göre "Begavî" zerr denilen küçük kırmızı
karıncaları öldürmenin caiz olduğunu söylemiştir. Kadı lyaz'da "mevzumuzu
teşkil eden bu hadis-i şerif, insana eziyet veren her hayvanı öldürmenin caiz
olduğuna delalet eder" demiştir.
Şafiî ulemasından
Dümeyrî'nin açıklamasına göre mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şeriflerde
anlatılan olayın şöyle bir sebebi varmış: "Musa aleyhisselâm, Allahü teâlâ
hazretlerine, âsî kulların günahları yüzünden onlarla beraber itaatkâr kulları
da helak etmesinin sebebini sormuş, ondan sonra çıkmış olduğu bir yolculukta
maruz kaldığı aşırı bir sıcak yüzünden bir ağacın altına sığınmış. Orada uykuya
dalmış. Uyurken bir karınca kendisini ısırarak tatlı uykusundan uyandırmış.
Bunun üzerine, o ağacı ateşe vererek onun altında bulunan karınca yuvasındaki
karıncaların hepsini cezalandırmıştır. Allah teâlâ hazretleri de: "Niçin
karıncaların hepsini cezalandırdın? Onlardan sadece birini
cezalandırsaydin" buyurarak Hz. Musa'nın sorusunu cevaplandırmış. Yüce
Allah bu cevabıyîa işlenen günahlardan dolayı inen umumî musibetlerin kıyamet
gününde itaatli kullar için rahmet, bereket ve taharet, asi kullar için de bir
şerr, hikmet ve azab olduğunu açıklamıştır. Metinde: "Ne olur bu
karıncaların hepsini değil de sadece seni ısıran karıncayı öldürseydin
ya?" buyurulması insana eziyeti dokunmuş olsun olmasın kırmızı küçük
karıncaları öldürmenin caizliğine delalet eder."