DEVAM: 123-124.
Kölelerin Hakları
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ مُوسَى
الرَّازِيُّ
قَالَ
أَخْبَرَنَا
ح و حَدَّثَنَا
مُؤَمَّلُ
بْنُ
الْفَضْلِ
الْحَرَّانِيُّ
قَالَ
أَخْبَرَنَا
عِيسَى
حَدَّثَنَا فُضَيْلٌ
يَعْنِي
ابْنَ
غَزْوَانَ
عَنْ ابْنِ
أَبِي نُعْمٍ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ
حَدَّثَنِي
أَبُو
الْقَاسِمِ
نَبِيُّ
التَّوْبَةِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
قَذَفَ
مَمْلُوكَهُ
وَهُوَ
بَرِيءٌ مِمَّا
قَالَ جُلِدَ
لَهُ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ
حَدًّا قَالَ
مُؤَمَّلٌ
حَدَّثَنَا
عِيسَى عَنْ
الْفُضَيْلِ
يَعْنِي
ابْنَ
غَزْوَانَ
Ebu Hureyre r.a.'den
demiştir ki: (Günde yetmiş defa tevbe eden, tevbe için huzuruna pek çok insan
gelen) Tevbe Nebii Ebü'l-Kasim bana şöyle dedi: Her kim kölesine hakkında
söylediği sözden beri olduğu halde zina isnad ederse kendisine kıyamet gününde
hadd (cezası) olarak celde yapılır.
Müemmel bu hadisi
rivayet ederken şöyle dedi: (Bu hadisi) bize İsa, el-dayl b. Gazvan'dan rivayet
etti.
İzah:
Buhari, hudud; Müslim,
eyman; Tirmizî, birr; Ahmed b. Hanbel, II, 431, 500.
Celd: Lügatta deri
üzerine vurmaktır. Her bir vuruşa «ce» denir Deri üe yani kamçı gibi deriden
yapılmış birşey ile vurmak manasına da gelir.
Fıkıh ıstılahmca celd,
"muhsan olmayan mükelle zânî veya zâniye-nin muayyen uzuvlarına vech-i
mahsus üzere değnek veya kamçı vurmaktır" Bu ceza mücrimin cildi yani
derisi üzerine tatbik edildiği cihetle celde adını almıştır.
"Namuslu ve hür
kadınlara (zina isnadıyla) iftira atan sonra (bu hususta) dört şahit
getiremeyen kimselerin (herbirine) de seksen deynek vurunuz. Onların ebedi
olarak şahitliklerini kabul etmeyiniz. Onlar fasıklarııı ta
kendileridir."[Nur 4] âyet-i kerimesi bu cezasının yüz deynek olduğunu
açıklamaktadır. Bu âyet-i kerimede bu cezanın kadınlara zina iftirası atanlara
verileceğinden bahsedilmesi, bu iftiraya daha ziyade kadınların maruz
kalmasındandir. Aslında bu iftirayı namuslu ve hür erkeklere yapanlar da aynı
cezaya müstehakk olurlar.
Mealini sunduğumuz
âyet-i kerimeden de anlaşılacağı üzere iftiracının bu konuda cezaya
çarptırılabilmesi için iftiraya uğrayan kimsenin muhsan, yani namuslu olması
gerekir. Bir kimsenin namuslu sayilabilmesi için de âkil, baliğ, hür müslüman
ve iffetli olması gerekir.
Binaenaleyh köle hürriyetine
sahip olmadığından köleye zina isnadında bulunan kimse, dünyada tazir cezasına
çarptırılırsa da celde cezasına çarptırılmaz." Bu hususta kölenin tam
köle, müdebber veya Ürrimu-veled olması neticeyi değiştirmez.
Mevzumuzu teşkil eden
hadis bu gerekçelere işaret ettiği gibi, aynı zamanda herhangi bir köleye zina
iftirasında bulunan bir kimsenin dünyada tazir cezasıyla kurtulsa bile ahirette
mutlaka celde cezasına çarptırılacağını da ifade etmektedir.
İnsanlar kölenin
iffetli olduğundan emin olamadıkları için ona bu konuda iffetli bir insan
muamelesi yapmamakta mazurdurlar. Ama âhirette hakikatler, bütün çıplaklığıyla
ortaya çıkacağı için o günde dünyada namuslu bir köleye iftira eden kimse de
bu suçunun cezasını çekecektir.