بَاب
الْمُؤَاخَاةِ
Din Kardeşliği
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
عَنْ
عُقَيْلٍ
عَنْ الزُّهْرِيِّ
عَنْ سَالِمٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
الْمُسْلِمُ
أَخُو
الْمُسْلِمِ
لَا
يَظْلِمُهُ
وَلَا
يُسْلِمُهُ
مَنْ كَانَ
فِي حَاجَةِ
أَخِيهِ
فَإِنَّ
اللَّهَ فِي
حَاجَتِهِ
وَمَنْ فَرَّجَ
عَنْ
مُسْلِمٍ
كُرْبَةً
فَرَّجَ اللَّهُ
عَنْهُ بِهَا
كُرْبَةً
مِنْ كُرَبِ يَوْمِ
الْقِيَامَةِ
وَمَنْ
سَتَرَ
مُسْلِمًا
سَتَرَهُ اللَّهُ
يَوْمَ
الْقِيَامَةِ
Salim'in, babası (İbn
Ömer) den (rivayet ettiğine göre) Nebi (s.a.v.)'in buyurmuştur: "Müslüman,
müslüman'ın (din) kardeşidir. O'na zulmetmez, onu tehlikeye atmaz. Kim din
kardeşinin bir ihtiyacının karşılanması için çalışır çabalarsa, Allah da onun
ihtiyacını karşılar. Her kim (dünyada) bir müslüman'ın bir sıkıntısını
giderirse bu sebeple Allah ondan kıyamet gününün sıkıntısından birini giderir.
Her kim (dünyada) bir müslüman'ın kusurunu gizlerse Allah da kıyamet gününde
onu(n kusurunu) gizler."
İzah:
Buhari, mezâlim, ikrah;
Müslim, birr, zikr; Tirmizî, Hudud, birr, Kur'an; İbn Mace, mukaddime; Ahmed b.
Hanbel, II, 91,252, 296. 500, 514, IV. 104.
Müslümanların
kardeşliği İslamiyet itibariyledir. Aralarında ittifak ve mutabakat bulunan iki
şeye Arapçada kardeş denilir.
Müslüman tabiri: Hür,
köle, baliğ ve mümeyyiz olan her ferde şamildir. Binaenaleyh müsllimanlıkta,
kölelerle sahipleri de kardeştirler.
Metinde geçen:
"...ona zulmetmez," cümlesi emir manasındadır ve te'kid kabilindedir.
Binaenaleyh müslümanın müslümana zulmetmesi haramdır.
İbn Battal
"Mazluma yardım etmek farz-ı kifâyedir; Sultana ise farz-ı ayndır"
demiştir. İbnu't-Tîn; "Müslümanın müslümana zulmetmekten kaçınması farz,
onu tehlikeye atmaktan kaçınması ise müstehabdır." demişse de Aynî
bunların hükümlerinin yerine göre değişebileceğini söylemiştir.
Müslümanın suçunu
örtbas etmek kendisine gizlice tenbih ve nasihatta bulunmaya mani değildir. Bu
hüküm aşikâre suç işlemeyenler hakkındadır. Zamanımızda olduğu gibi her suçu
pervasızca gözler önünde yapanlar bundan hariçtir. Bunlara "fâsik"
denilir ki gıybetleri mubahtır. Rasûlullah (s.a.v.) bu hususta:
"Fâciri alem bilip
dururken anmaktan çekmiyorsunuz. Onu kendisinde bulunan şeylerle anın ki,
insanlar onu tanısınlar" buyurmuştur.[el-Müttakî, Kenzü'l-Unmâl, III,
870.]
Kurbe: Gam, keder
manasına gelir. Bir kimsenin gam ve kederini sıkıntısını gidermek malla, canla
veya mevki ile olabilir. Nevevî diyor ki: "Burada mendup olan örtbas etme
emri, günahlarını açıktan işlemeyip gizleyen kimseler hakkındadır. Eziyet ve
şerrinden korkulmazsa kendisini uluemre şikayet etmek müsteh'ab olur. Çünkü
onun suçunu örtbas etmek ona daha ziyade eza cefaya, hürmetler çiğnemeye ve
daha başka suçları işlemeye cesaret kazandırır. Bütün bunlar olmuş bitmiş bir
suçu Örtbas etmek hakkındadır. Henüz yapılmakta olan bir suçu gören bir kimseye
ona itiraz etmesi ve elinden geliyorsa men etmesi vacibtir. Te'hiri helal
değildir. Men etmekten acizse meseleyi -bir mefsedet terettüb etmeyeceğinden
emin olmak şartiyle- uluemre şikayet etmesi lazımdır. Ravilerin, şahidlerin,
sadaka, vakıf ve yetim mallarına nezaret eden emin kimselerin ve emsalinin cerh
edilmelerine gelince; gerektiği zaman bunları cerh'etmek vacibdir.
Ehliyetlerine dokunan bir halleri görülürse onu Örtbas etmek helal değildir.
Bu hal haram olan gıybetten değil, vacib olan nasihattan maduttur. Ulema bu
hususta ittifak etmiştir."[A. Davudoğlu, Sahih-i Müslim Terceme ve Şerhi,
X, 530-531.]