بَاب
الْمُسْتَبَّانِ
39. Karşılıklı Olarak
Biribirlerine Şovenlerin Vebali
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
يَعْنِي ابْنَ
مُحَمَّدٍ
عَنْ
الْعَلَاءِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
الْمُسْتَبَّانِ
مَا قَالَا
فَعَلَى
الْبَادِي
مِنْهُمَا
مَا لَمْ
يَعْتَدِ
الْمَظْلُومُ
Hz. Ebû Hureyre'den
(rivayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Karşılıklı olarak sövüşen her iki kişinin söyledikleri (kötü sözleri)nin
günahı, (kendisine küfredilerek haksızlığa uğrayan) mazlum kimse (küfrü
başlatan kimseden) daha da ileri gitmediği sürece (küfre) ilk defa başlayan
kimsenin üzerindedir."
İzah:
Müslim, birr; Tirmizî,
birr; Ahmed b. Hanbel, 11,235, 488, 517, IV, 162, 166, VI. 266.
Hadis-i şerif bir
müslümana sövmenin günah oldugunu açıkça ifade etmektedir
Nitekim diğer bir
hadis-i şerifte de; "Müslümana sövmek fısktır.Onu öldürmekse
küfürdür" buyurulmaktadır.[Buharî, iman, edeb. fiten, Müslim, iman;
Tirmizî, birr; Nesâî, tahrim; İbn Mâce, fiten, mukaddime; Ahmed b. Hanbel, I,
76, 178, 385. 431. 433, 454, 439.]
Karşılıklı olarak
birbirlerine söven iki kişiden sövüşmeyi ilk başlatanın günahı bellidir.
Sövüşmeyi başlattığı için bir günah işlemiş olduğunda şüphe yoktur.
Kendisine sövüldüğü
için karşısındakine küfürle karşılık veren öbür kimsenin verdiği bu karşılığın
da bir günah olduğu kesindir.
Önce kendisine
sövüldüğü için aynı şekilde karşılık vermek durumunda kalan şahıs karşılık
verirken sövmede karşısındakinden daha da ileri gitmediği sürece her ikisinin
günahı da sövmeyi ilk başlatanın üzerinde kalır. Saldırıya Önce uğramış olan
kişi, bu günahlardan kurtulur. Fakat bu kişi karşılık vereyim derken küfürde
saldırıyı, ilk başlatandan daha da ileri gidecek olursa dengeyi bozan kısmın
günahı kendi üzerinde kalır. Gerisinin günahı ise yine küfrü ilk başlatanın
olur.