DEVAM: 17. Münakaşanın
Çirkinliği
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
سُفْيَانَ
قَالَ
حَدَّثَنِي
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ
الْمُهَاجِرِ
عَنْ
مُجَاهِدٍ عَنْ
قَائِدِ
السَّائِبِ
عَنْ
السَّائِبِ قَالَ
أَتَيْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَجَعَلُوا
يُثْنُونَ
عَلَيَّ وَيَذْكُرُونِّي
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَا أَعْلَمُكُمْ
يَعْنِي بِهِ
قُلْتُ
صَدَقْتَ
بِأَبِي
أَنْتَ
وَأُمِّي
كُنْتَ
شَرِيكِي
فَنِعْمَ
الشَّرِيكُ
كُنْتَ لَا
تُدَارِي
وَلَا
تُمَارِي
Es-Saib'den demiştir ki:
"Ben (birgün) Nebi (s.a.v.)'in huzuruna varmıştım, (Orada bulunan
sahabiler) beni medhetmeye ve benden bahsetmeye başladılar. Bunun üzerine
Rasûlulîah (s.a.v.) Ben onu sizden daha çok bilirim, buyurdu. Ben de: Doğru
söyledin (ey Allah'ın Resulü)! Annem babarn sana feda olsun. (Gerçekten) sen
(cahiliyye döneminde) benim ortağımdın (hem de) ne güzel ortak! (Bana) ne
muhalefet ederdin ne de (benimle) çekişirdin" dedim.
İzah:
İbn Mâce, ticare; Ahmed
b. Hanbel, III, 425.
Râvi Saib'le Hz. Nebiin
ortaklığının, Hz. Nebiin ticaret için çıktığı Şam seferinde olması ihtimali
oldukça kuvvetli görünmektedir.
Hadis-i şerif Resul-i
zişân efendimizin kendisine Nebilik verilmeden önceki dönemlerde de yüksek bir
ahlâk sahibi olduğuna delâlet etmektedir.
Hafız İbn Hacer'in
İsabe'de açıkladığına göre Es-Saib İbn Ebi's-Saib'in asıl adı Sayfî'dir.
Abdullah İbn es-Saib'in babasıdır. Kendisinden
Ebu Davud ve Neseî,
Mücahid, Kaidü's-Saib, Sâib kanalıyla hadis rivayet etmişlerdir. İbn Ebu
Şeybe'nin Yunus İbn Habbâb yoluyla müca-hid'den rivayet ettiği bir hadis
şöyledir: "Ben Saib'i elinden tutup gezdirirdim. (Gözleri göremediği
için) bana:
Ey Mücâhid, güneş
batıya kaydı mı? diye sorardı. Ben
Evet, dedim mi öğleyi
kılardı,[İbn Hacen el-Askalanî, İsabe, II, 10.]
Münzirî'nin
açıklamasına göre ise bazıları bu Saib'in Hz. Zübeyr İbn Avvâm tarafından Bedir
savaşında kâfir olarak öldürüldüğünü söylemiş- . lerdir. Bazıları da onun iyi
bir müslüman olduğunu söylemektedirler. Ki itimada lâyık olan da budur.
Bu hadisin isnadi
hakkında da çeşitli görüşler vardır. Ebu Ömer en Nemrî'ye göre bu hadis
gerçekten muzdaribdir. Bazılarına göre, bu hadisi es-Saib İbn es-Sâib rivayet
etmiştir. Bazılarına göre de Abdullah İbn es-Saib rivayet etmiştir. İşte bu
izdırab yüzünden hadis hüccet olma vasıfinı kaybetmektedir.
Es-Saib İbn Ebî Saib
ise müellefe-i kulûbdendir.