DEVAM: 13. Nebiin Biri
Diğerine Tercih Edilemez
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُتَوَكِّلِ
الْعَسْقَلَانِيُّ
وَمَخْلَدُ
بْنُ خَالِدٍ
الشَّعِيرِيُّ
الْمَعْنَى
قَالَ حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
أَخْبَرَنَا
مَعْمَرٌ
عَنْ ابْنِ
أَبِي ذِئْبٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ أَبِي
سَعِيدٍ عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا أَدْرِي
أَتُبَّعٌ
لَعِينٌ هُوَ
أَمْ لَا
وَمَا
أَدْرِي
أَعُزَيْرٌ نَبِيٌّ
هُوَ أَمْ لَا
Ebu Hureyre'den (rivayet
edildiğine göre) Rasûluilah (s.a.v.) "Tübba (Allah'ın rahmetinden mahrum
kalmış) bir mel'un mudur, değil midir bilmiyorum ve Uzeyr Nebi midir, değil
midir (bunu da) bilmiyorum" demiştir.
İzah:
Bilindiği gibi, Yemen
krallarına "Tübba" denir. açıklandığına göre "Tübba"
kelimesi metbu "kendisine tabi olunan kimse" anlamına gelir.
Cahiliy-ye döneminde tübbalar, İslamiyet dönemindeki halifeler gibiydiler. Halk
onlara uyardı. Diğer bir görüşe göre de tübba kelimesi tabi (uyan, tabi olan)
anlamına gelir. Yemen kralları mutlak surette babalarının yoluna uydukları için
kendilerine bu isim verilmiştir.
Fadis sarihlerinin
açıklamalarına göre mevzuumuzu teşkil eden bu ha-dis-i şerifte sözkonusu edilen
Tübba'dan maksat tübbaiann en büyüğü ve en ünlüsü olan Esad Ebu Kureyb'dir.
Ka'be'ye ilk Örtü geçiren kimse budur. Hz. Nebi, gönderilmeden bin sene önce
onun varlığından ve Nebi olarak gönderileceğinden haberdar olup, kendisine iman
etmiştir. Fakat, Hz. Nebie, onun kendisine iman edip dünyadan mümin olarak
gittiği önceleri bildirilmemişti. İşte bu sıralarda sözü geçen Tübba'dan
bahsedildiği bir sırada onun gerçekten iman şerefiyle şereflenmiş bir kimse mi
yoksa iman şerefinden ve dolayısıyla Allah'ın rahmetinden mahrum melun bir
insan mı olduğunu bilmediğini ifade etmişti. Aynı şekilde Hz. Uzeyr'in bir
Nebi olup olmadığını henüz bilmediği için onun hakkında da kesin bir bilgiye
sahip olmadığını açıklamıştı. İşte konumuzu teşkil eden bu hadis, Hz. Nebiin
Tübba ve Hz. Uzeyr hakkında Hz. Nebiin kesin bir bilgiye sahip olmadığı bir
sırada onları iyice tanımadığını ifade ettiğini açıklamaktadır. Ama daha
sonra, Allahu Teâlâ hazretleri Tübba'nın müslüman olduğunu ve dünyadan mümin
olarak gittiğini, Hz. Uzeyr'in de Allah'ın Nebilerinden bir peygamber olduğunu
ümmetine açıklamıştır. Nitekim bir hadis-i şerifte, Hz. Peygamberin:
"Tübba'ya sövmeyiniz. Çünkü, o müslüman olmuştur" dediği rivayet
edilmektedir.[Bk. Ahmed b. Hanbel, V, 340.]