DEVAM: 13. Nebiin Biri
Diğerine Tercih Edilemez
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
عُثْمَانَ
حَدَّثَنَا
الْوَلِيدُ
عَنْ
الْأَوْزَاعِيِّ
عَنْ أَبِي
عَمَّارٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
فَرُّوخَ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَا
سَيِّدُ
وَلَدِ آدَمَ
وَأَوَّلُ
مَنْ
تَنْشَقُّ
عَنْهُ
الْأَرْضُ
وَأَوَّلُ
شَافِعٍ
وَأَوَّلُ
مُشَفَّعٍ
Ebu Hureyre'den (rivayet
edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.v.): "Ben (kıyamet günü) Ademoğlunun en
hayırlısıyım. Kabri ilk açılacak, ilk şefaat edecek ve şefaati ilk kabul
edilecek olan da benim." buyurmuştur.
İzah:
Müslim, fedâil;
Tirmizî, menâkıb: İbn Mace, zühd: Dârimî, mukaddime; Ahmed b. Hanbel. 11.540:
III. 2.
İmam Nevevi bu hadis-i
şerifi açıklarken şu görüşlerc yer vermektedir; "el-Herevî'ye göre Scyyid,
kavminin en üstünü demektir. Başkalarına göre ise halkın bütün sıkıntısı ve
çaresizliklerinde kendisine başvurdukları ve onları bu sıkıntılardan kurtaran
kimse demektir."
Bı hadis-i şerif, Hz. Muhammed'in
insanların tümünden daha üstün ve faziletli olduğuna delâlet etmektedir.
Ehl-i sünnet inancına
göre, insanlar, meleklerden üstündür. Hz. Mu-hamnıed de tüm insanların ve diğer
yaratıkların en faziletlisidir. "Beni diğer Nebilerden üstün tutmayınız."
anlamına gelen 4668 numaralı hadis-i şerif ve benzerleri ile mevzumuzu teşkil
eden bu hadis-i şerif arasında bir çelişki olduğu söylenemez. Çünkü:
1. Hz. Nebi, kendisinin
diğer Nebilerden üstün olmadığını Mİylediği sıralarda, aslında kendisinin diğer
Nebilerden daha faziletli olduğunu bilmiyordu. Onun için böyle konuşmuştu.
Fakat sonra kendisinin daha faziletli olduğunu öğrenince görevi icabı bunu
açıkladı.
2. Bu sözü, terbiye,
nezaket ve tevazu yoluyla söylemiştir.
3. Yasak olan üstün
çıkarma, birinin diğerinden noksan olduğunu ileri sürecek noktaya vardırandır.
4. Yasak edilen fark,
gözetme, fitne ve düşmanlığa vardırandır.
5. Yasak edilen fark
gözetme, Nebilik hususudur. Nebi olma msusunda, aralarında fark yoktur. Fark yalnız
özellik ve diğer faziletler huşu şundadır. Ve fark itikadı lazımdır. Çünkü
Allahü Teâlâ Hazretleri:
"Hu Nebiler yok
mu? Biz onların bazısını bazısı üzerine faziletli kıldık"[Bakara 253]
buyurmuştur.[Nevevî, Şerhu Müslim. XV. 37-38.]