DEVAM: 13. Nebiin Biri
Diğerine Tercih Edilemez
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
قَالَ
أَخْبَرَنِي
يُونُسُ عَنْ
ابْنِ
شِهَابٍ
أَنَّ أَبَا
سَلَمَةَ
بْنَ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
أَخْبَرَهُ
أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ
أَنَا
أَوْلَى
النَّاسِ
بِابْنِ مَرْيَمَ
الْأَنْبِيَاءُ
أَوْلَادُ
عَلَّاتٍ وَلَيْسَ
بَيْنِي
وَبَيْنَهُ
نَبِيٌّ
Ebu Hureyre (r.a.)'in
şöyle dediği rivayet edilmiştir: Ben Rasûlullah (s.a.v.)'i: "Meryem'in
oğluna insanların en yakın olanı benim (Çünkü) Nebiler baba bir kardeşler
gibidirler ve benimle onun arasında (başka) bir Nebi de yoktur" derken
işittim.
İzah:
Buhari, enbiya; Müslim,
fedâil
Hz. İsa'ya en yakın
insanın Nebi (s.a.v.) olmasından maksat İncil'de İsa'dan sonra Ahmed isminde
bir âhir zaman Nebii geleceğinin müjdelenmesidir. Bazıları aralarında başka
Nebi olmadığı için, ikisinin bir zamanda gönderilmişler gibi biribirine yakın
olduklarını söylemişlerse de bu söze itiraz edenler olmuştur. Burada şöyle bir
sual hatıra gelebilir: Bu hadiste Rasûlullah (s.a.v.) kendisinin Hz. İsa'nın en
yakım olduğunu bildiriyor. Halbuki Kur'an-ı Kerim'de Allahû Teâlâ hazretleri
onun Hz. İbrahim'in en yakını olduğunu haber vermiştir.
Cevap: Bu iki yakınlık
arasında bir olumsuzluk ve çelişki yoktur. Peygamber (s.a.v.), Hz. İbrahim'in
yolundan gitmesi itibariyle Hz. İbrahim'in en yakını olduğu gibi, yukarıda
belirttiğimiz şekilde Hz. İsa'nın da en yakınıdır. Bu iki yakınlığın biri
diğerine mani değildir.
Evladu'l-allat yahut
benu'I-allat: Baba bir anne ayrı kardeşler demektir. Anne bir kardeşlere
evlad-ı ahyaf, anne - baba bir kardeşlere de evlad-ı a'yan denir.
Cumhuru ulemaya göre,
hadisten murad: Bütün Nebilerin iman esasları bir, şeriatları muhteliftir. Bir
Allah'a inanmakta hepsi müttefiktirler. Yanhz şeriatlerinin fürûunda ihtilaf
vaki olmuştur. Yani bütün peygamberlerin getirdikleri dinlerin aslı birdir. O
da tevhiddir. Ulemadan bazıları:
"Benimle İsa
arasında Nebi yoktur." sözüyle istidlal ederek Hz. İsa ile Nebiimiz
(s.a.v.) arasında başka bir Nebi gelmediğine kail olmuşlarsa da istidlal
kuvvetli görülmemiş, aralarında Cer-cis ile Halid b. Sinan'ın bulunduğunu,
bunların da birer Nebi olduğunu söylemişlerdir.
Bu takdirde hadisin
manası: Benim ile İsa'nın arasında müstakil bir şeriat sahibi Nebi yoktur,
demek olur. Mamafih Cercis'le Halid hakkındaki hadisin sabit olmadığım sahih
hadisin bunu reddettiğini söyleyenler de olmuştur. Bk. Davudoğlu Ahmed, Sahih-i Müslim Tercüme
ve Şerhi, X, 162-163.