DEVAM: 13. Nebiin Biri
Diğerine Tercih Edilemez
حَدَّثَنَا
حَجَّاجُ
بْنُ أَبِي
يَعْقُوبَ
وَمُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى
بْنِ فَارِسٍ
قَالَا
حَدَّثَنَا
يَعْقُوبُ
قَالَ حَدَّثَنَا
أَبِي عَنْ
ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
أَبِي سَلَمَةَ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
وَعَبْدِ
الرَّحْمَنِ
الْأَعْرَجِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ رَجُلٌ
مِنْ
الْيَهُودِ
وَالَّذِي
اصْطَفَى
مُوسَى
فَرَفَعَ
الْمُسْلِمُ
يَدَهُ
فَلَطَمَ
وَجْهَ
الْيَهُودِيِّ
فَذَهَبَ
الْيَهُودِيُّ
إِلَى
رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَأَخْبَرَهُ
فَقَالَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَا
تُخَيِّرُونِي
عَلَى مُوسَى
فَإِنَّ
النَّاسَ
يُصْعَقُونَ
فَأَكُونُ أَوَّلَ
مَنْ يُفِيقُ
فَإِذَا
مُوسَى
بَاطِشٌ فِي
جَانِبِ
الْعَرْشِ
فَلَا
أَدْرِي أَكَانَ
مِمَّنْ صَعِقَ
فَأَفَاقَ
قَبْلِي أَوْ
كَانَ
مِمَّنْ اسْتَثْنَى
اللَّهُ
عَزَّ
وَجَلَّ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَحَدِيثُ
ابْنِ يَحْيَى
أَتَمُّ
Ebu Hureyre'den (şöyle)
dedi(ği rivayet edilmiştir): Yahudilerden bir adam "Musa'yı (bütün
insanlardan) üstün kılan (Allah)'a yemin olsun" dedi. (Orada bulunan bir)
müslüman da elini kaldırıp yahudinin yüzüne vurdu. Bunun üzerine yahudi varıp
(durumu) Rasulullah (s.a.v.)'e haber verdi. Hz. Nebi de: "Beni Musa'dan
üstün tutmayınız. Çünkü bütün insanlar ölü iken ilk dirilen ben olurum. Bir de
bakarım ki Musa, Arş (ın kenarından) tutmuş... Artık Ölenler arasındaydı da
benden önce mi dirildi, yoksa Aziz ve Celil olan Allah'ın istisna ettiklerinden
miydi? Bilmiyorum" buyurdu.
İzah:
Buhari, rikak; husumat,
tevhid. enbiya; Müslim, fedail; Ahmed b. Hanbel, II, 264, III, 41. Benzeri
İbn-i Mace, zühd
"(Birinci defa)
Sura üflendi, göklerde ve yerde olanıar (korkudan) düşüp bayıldı (lar, yahut öldüler).
Ancak Allah'ın dilediği kaldı. Sonra ona bir daha üflendi, birden onlar ayağa
kalktılar,bakıyorlar (ne olacağını bekliyorlar)"[Zümer 68] âyet-i
kerimesinde de açıklandığı üzere, İsrafil aleyhisselamm Sura birinci
üflemesiyle yerde ve gökte Allah'ın yaşamasını dilediği kimselerin dışında
herkes can vermiş olacak. Sura ikinci defa üfürülmesiyle ilk dirileri Hz. Musa
olacak. Arkasından Hz. Muhammed (a.s.) dirilecek ve Hz. Musa'yı arşın bir
kenarından tutmuş olarak ayakta bekler vaziyette görecektir.
Şüphesiz kıyamet
gününde herkesten önce dirilme büyük bir fazilettir ve üstünlük sebebidir.
Ancak bu kısmi bir üstünlüktür. Umumi üstünlük ise Hz. Fahr-i Kainat efendimize
aittir.
Nasıl ki bir insanın
herhangi bir vasıfta, mesela cömertlikte diğer insanlardan üstün olması, onun
insanlara her hususta üstün olmasını gerektirmezse, Hz. Musa'nın da kıyamet
gününde herkesten önce dirilmiş olması onun her hususta diğer Nebilerden üstün
olmasını gerektirmez. Bu hususta itibar, genel vasıflaradır. Genel vasıflar
itibariyle, üstünlük ondadır. Bir önceki hadis-i şerifin şerhinde de
açıkladığımız gibi meseleye bu açıdan bakınca, gerçek üstünlük fahr-i kainat
efendimizdedir. Fakat tevazu icabı kendi üstünlüğünü dile getirmekten
kaçınmıştır.