بَاب
مَا
يُرَخَّصُ
فِيهِ مِنْ
الْبَدَاوَةِ
فِي
الْفِتْنَةِ
4. Fitne Esnasında
Çöle Çekilmeye Ruhsat
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
عَنْ مَالِكٍ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ أَبِي
صَعْصَعَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُوشِكُ أَنْ
يَكُونَ خَيْرَ
مَالِ
الْمُسْلِمِ
غَنَمٌ
يَتَّبِعُ
بِهَا شَغَفَ
الْجِبَالِ
وَمَوَاقِعَ
الْقَطْرِ
يَفِرُّ
بِدِينِهِ
مِنْ
الْفِتَنِ
Ebû Said el Hudri
(r.a)'den, Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:
"Yakın bir gelecekte Müslüman'nın en hayırlı malı, dağ başında ve yağmur
suyu (birikintileri) başında güttüğü davarlar olacaktır. (böylece) Dinini
fitnelerden korumuş olur."
İzah:
Buharî, İman, Bed'il
Halk. Fiten; Nesaî, İman, İbn Mâce, Fiten; Malik; Ahmed b. Han-bel. III - 6.
30, 43.
Hadis-i şerif, fitneden
korunmak, dinini muhafaza etmek, günaha dalmamak maksadıyla ıssız yerlere
çekilmenin efdâl olduğuna delâlet etmektedir. Ancak bu, başka çare kalmadığı
takdirdedir. Esas olan tenhalarda İslâm'ı yaşamak değil, toplum içerisinde
yaşamak ve yaşatmaktır.
Ama toplum içerisinde
İslâm'ı yaşamak mümkün olmaz ise dinden taviz vererek yaşamaktansa, malı mülkü
bir tarafa bırakıp, dağ başlarına çekilip çobanlık yapmak daha iyidir.
Rasûlullah Efendimiz,
fitneler zuhur ettiğinde, kişinin en hayırlı malının dağ başlarındaki güttüğü
davarlar olduğunu söylemiştir. Allah'u âlem bundan maksadı şudur: İnsanoğlu
tab'an mala düşkündür. Kolay kolay malından ayrılmak istemez. Bulunduğu çevre
ne kadar bozuk olursa olsun, malını mülkünü bırakıp dinine zararsız bir
çevreye çekilmek istemez. İşte Efendimiz, bunu bildiği için, gerekirse köydeki
şehirde ki mallarını bırakıp çöllere, dağlara, vahalara çekilmeyi teşvik
etmiştir. Buradaki koyunların, fitne dolu toplum içerisindeki mallardan daha
hayırlı olduğunu beyan buyurmuştur.