DEVAM: 2. Fitneye
Koşmaktan Nehy
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
عُثْمَانَ
حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
شِهَابُ بْنُ
خِرَاشٍ عَنْ
الْقَاسِمِ
بْنِ
غَزْوَانَ
عَنْ إِسْحَقَ
بْنِ رَاشِدٍ
الْجَزَرِيِّ
عَنْ سَالِمٍ
حَدَّثَنِي
عَمْرُو بْنُ
وَابِصَةَ
الْأَسَدِيُّ
عَنْ أَبِيهِ
وَابِصَةَ
عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ
فَذَكَرَ
بَعْضَ
حَدِيثِ
أَبِي
بَكْرَةَ قَالَ
قَتْلَاهَا
كُلُّهُمْ
فِي النَّارِ قَالَ
فِيهِ قُلْتُ
مَتَى ذَلِكَ
يَا ابْنَ
مَسْعُودٍ
قَالَ تِلْكَ
أَيَّامُ
الْهَرْجِ
حَيْثُ لَا
يَأْمَنُ
الرَّجُلُ
جَلِيسَهُ
قُلْتُ فَمَا
تَأْمُرُنِي
إِنْ
أَدْرَكَنِي
ذَلِكَ الزَّمَانُ
قَالَ
تَكُفُّ
لِسَانَكَ
وَيَدَكَ وَتَكُونُ
حِلْسًا مِنْ
أَحْلَاسِ
بَيْتِكَ
فَلَمَّا
قُتِلَ
عُثْمَانُ
طَارَ
قَلْبِي
مَطَارَهُ
فَرَكِبْتُ
حَتَّى
أَتَيْتُ
دِمَشْقَ
فَلَقِيتُ
خُرَيْمَ
بْنَ فَاتِكٍ
فَحَدَّثْتُهُ
فَحَلَفَ
بِاللَّهِ
الَّذِي لَا
إِلَهَ إِلَّا
هُوَ
لَسَمِعَهُ
مِنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَمَا
حَدَّثَنِيهِ
ابْنُ
مَسْعُودٍ
İbn Mes'ud (r.a) şöyle
demiştir; Rasûlullah (s.a.v.)'ı şunları söylerken işittim: İbn Mes'ud,
(yukarıda geçen 4256-4257) Ebû Bekre hâdisi'nin bir kısmını zikredip şöyle
dedi: "Fitnede öldürülenlerin tümü cehennemdedir."
Vâbisa, der ki; İbn
Mes'ud'a: "Bu ne zaman olacak yâ ibn Mes'ud?" dedim. "İnsan'ın
birlikte oturduğu kişiden emin olmadığı, katl günlerinde" dedi. "O
zaman'a yetişirsem bana ne yapmamı emredersin"? "Elini ve dilini
fitneden uzak tutarsın. Evinin sergilerinden bir sergi (gibi devamlı evinde)
olursun"
Osman (r.a) öldürülünce,
gönlüm bir tarafa gitmek istedi. Bir hayvana binip Dimeşk (Şam)'a geldim.
Huraym b. Fatik'e vardım. Olanı ona anlattım. Huraym b. Fatik, İbn Mes'ud'un
bana anlattıkları gibi Rasûlullah'tan kendisinin de duyduğuna, kendisinden
başka ilâh olmayan Allah'a yemin etti.
İzah:
Ahmed b. Hanbel IV.
408: Darimi, Mukaddime 38.
Metnin siyakından
anlaşıldığı üzere bu hadis de öncekilerle aynı mânâyı ifâde ile fitneye kanşılmaması-nı
tavsiye etmektedir. Ancak bu hadiste öncekilerden farklı olarak fitne
esnasında, yani iç savaş da her iki taraftan ölenlerinde cehenneme gidecekleri
beyan edilmektedir.
Bezlü'l Mec'hud'da
ifâde edildiğine göre buradaki söz konusu olan fitne; kimin haklı, kimin
haksız olduğu bilinmeyen fitnedir. Böyle bir savaşta her iki taraftakilerin de
maksadı hakkı ortaya çıkarmak olmadığı için cehennemi haketmislerdir. Ama
haklıya yardım ederken öldüren veya başka birini öldürmek istemediği halde zulmen
öldürülen kişi bu hadîste söz konusu edilen fitne maktullerinden değildir.
Kâdî İyâz da böyle
fitne günlerinde öldürülenlerin cehennemlik oluşlarının sebebini şöyle anlatır.
"Çünkü onlar, bu savaşla dinin yücelmesini, zalimin zulmünü defetmeyi
veya haklıya yardımı kastetmemektedirler. Aksine onların maksadı mal ve mülk
arzusu ile giriştikleri bir mücadeledir.
Râvîlerden Vâbisa İbn
Mes'ud'a fitne günlerine ulaştığı takdirde kendisine ne tavsiye ettiğini
sormuş, İbn Mes'ud da elini ve dilini fitneden korumasını tavsiye etmiştir.
Şüpesiz İbn Mesud'un bu tavsiyesi, Rasûlullah'tan aldığı bir bilgiye dayanır.
Kişinin dilini fitneden
korumasından maksat, fitne ile ilgili konuları konuşmaktan uzak kalması; elini
korumatan maksat da, kimseyi öldürme-mesidir. "Evinin çullarından bir çul
olması" evinden dışarı çıkmamasından, devamlı evinde kalıp fitneye
karışmamasından kinayedir. Evin sergisi nasıl devamlı evde durur, sanki oraya
yapışır kalırsa, sende aynı şekilde evinde kal oradan ayrılma, demektir.
Hadîsin sonuna doğru
Vâbisa "Hz. Osman öldürülünce gönlüm bir yerlere gitmek istedi."
demiştir. Bundan murad, Hz. Osman'ın öldürüldüğü fitnenin çıktığı yeri
terketmek istediğini ifade eder. Bu mânâya gelen cümlesinin kelime kelime karşılığı "Kalbim
konacağı yere uçtu" demektir. Bu cümleden murad edilen mânânın
"kalbim hareketlendi, üzüldü", olması da muhtemeldir.