DEVAM: 25. Eteği
(Yerlere Doğru) Sarkıtma Konusunda Gelen Hadisler
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
سُفْيَانَ
عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ سُلَيْمَانَ
بْنِ
مُسْهِرٍ
عَنْ
خَرَشَةَ بْنِ
الْحُرِّ
عَنْ أَبِي
ذَرٍّ عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِهَذَا وَالْأَوَّلُ
أَتَمُّ
قَالَ
الْمَنَّانُ
الَّذِي لَا
يُعْطِي
شَيْئًا
إِلَّا
مَنَّهُ
Şu (bir önceki 4088)
hadisi Nebi (s.a.v)'den Ebû Zer (r.a) yoluyla Harşe b. el-Harr)da (rivayet
etmiştir, ancak bir önceki rivayet daha uzundur. (Bir önceki hadisin
ravilerinden Ebû Zer'a) dedi ki: "Mennan,
her verdiğini başa kakan kimse anlamına gelir."
İzah:
Tercümesini sunduğumuz
bu hadis-i şerifler, büyüklük duygusu vereceği için topuklardan aşağıya kadar
sarkan uzun elbise giymenin haram olduğunu ifade etmektedir. 4086 numaralı
hadis-i şerifte ifade edildiği üzere Hz. Nebi, bu şekilde namaz kılmakta olan
birini görünce ona abdestini yenilemesini emretmiştir.
Bezlü'l-Mechud
yazarının dediği gibi, Hz. Nebi'in o kimseye ab-dest almasını emretmesi,
"Böyle uzun elbise giymenin abdesti bozmasından değil de, abdesti
günahlara keffaret olması cihetiyle o kimsenin hissetmiş olduğu büyüklük
duygusunun günahına keffaret olması içindir." denilebilir. Bu sözü geçen
hadis- i şerifte, Hz. Nebi'in uzun elbise ile namaz kılan adama abdest almasını
emrettiği halde, namazını tekrar kılmasını emretmemesi, uzun elbiseler
içerisinde kılınan namazın iadesi gerekmediğine fakat büyüklerime duygusu
hissetmesi sebebiye günahkar olduğuna delalet eder.
Her ne kadar hadis-i
şerifte, Hz. Nebi'in uzun elbise ile namaz kılan kimsenin kıldığı bu namazın
kabul edilmeyeceği ifade buyuruluyorsa da bu söz, "Allah o kimseye ve
amellerine değer vermez" gibi manalara gelmektedir. Nitekim namaz
bölümünde 637 numaralı hadis-i şerifin şerhinde bu hususu ve mezhep imamlarının
bu husustaki görüşlerini açıklamıştık.
Hadis-i şerif aynı
zamanda Hz. Ebu Bekir'in faziletine, büyüklenme duygusu gibi mezmum duygulardan
arınmig olduğuna da delalet etmektedir.
122 - 4087 numaralı
hadis-i şerifte geçen, "Allah kıyamet gününde onlarla konuşmaz",
"onlara bakmaz", onları temiz çıkarmaz" sözlerini açıklarken
Bezlü'l-Mechud yazarı şöyle diyor:
1- Allah'ın onlarla
konuşmamasından maksat, onlarla razı olduğu kimselerle konuştuğu gibi rızasıyla
konuşmaz, bilakis gazabı ile konuşur demektir.
2- Allah'ın onlara
bakmasından maksat ise,rahmeti ve rızası ile bakmaması, yani onlardan yüz
çevirmesidir.
3- Onları temize çıkarmaması
ise, onların günahlarını temizlememesi yani bağışlamarhasıdır.