27. Ahmet B. Salih'in
Rivayeti
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْمَلِكِ
بْنُ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
الذِّمَارِيُّ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُنْكَدِرِ
عَنْ جَابِرٍ
قَالَ
رَأَيْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقْرَأُ أَ
يَحْسَبُ
أَنَّ
مَالَهُ
أَخْلَدَهُ
Cabir (r.a)'den rivayet
olunmuştur; dedi ki: Ben, Nebi (s.a.v)'e "Malınının kendisini ebedi
yaşatacağını (şeklinde sanıyor" [Humeze 3] ayet-i kerimesini) ....
(şeklinde, yani yahsibu kelimesinin başına üstünlü elif getirerek) okurken
gördüm.
İzah:
Bu hadis-i şerif,
metinde geçen kelimesinin, başında üstünlü bir hemze ve sin harfinin esresi
ile okunacağını ifade etmektedir.
Avnü'l Ma'bûd yazan;
Münzirî nüshası ile diğer bir nüshasının dışında tüm Sünen-i Ebu Davûd
nüshalarında bu kelimenin böyle tesbit edildiğini fakat tecvid kitaplarında
böyle bir kıraata rastlayamadığmı, meşhur olan kıraata göre de bu kelimenin,
başındaki üstünlü hemzenin hazfedilerek okunduğunu söylüyor.
Süyutî; Eddürr isimli
eserinde İbn-i Hibbân ve Hâkim ile, İbn-i Mer-dûye ve Hatîb-i Bağdadî'nin Hz.
Cabir'den yaptıkları rivayete dayanarak Hz. Nebi'in, bu kelimeyi hemze-i
istifhamsız, yahsebün Hz. Nebiin bu kelimeyi hemze-i istifhamsız,
"yahsebü" kelimesindeki sin harfini de esresi olarak okuduğunu
kaydetmiştir.
Gaysü'n-Nef isimli
eserde ise eş-Şâmî ile Asım ve Hamza'nm bu kelimede ki sin harfini üstünlü
diğer kıraat imamlarının ise esreli okudukları ifade edilmektedir.