SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

HURUF VE KIRA’E BAHSİ

<< 3972 >>

4. Muhammed B. İsa'nın Rivayeti

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى حَدَّثَنَا مُعْتَمِرٌ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي قَالَ سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْبَخَلِ وَالْهَرَمِ

 

Enes b. Malik, Nebi (s.a.v)'in; "Ey Allah'ın, cimrilikten ve aşırı yaşlılıktan sana sığırım" diye duâ ettiğini söylemiştir.

 

 

İzah:

Buhari cîhâd. Da'vat; Müslim zikir; Ebû Davud vitr; Tirmizî dua;  Ahmed II- 185. 186,111- 113, 117. 201. 205. 208, 214, 231, 235. 240, 427 VI - 57, 207.

 

Bu hadisin bu bölümle ilgisi, metinde geçen kelimesidir.

 

Avnü'l Ma'bud yazarının açıklamasına göre, bu kalimedeki ba harfi ba­zı el yazması nüshalarda ve başlıklarda ötreli olarak "buhl" şeklinde hare-ketlenmiştir. Ve "Onlar cimrilik edip insanlara da cimriliği emreder­ler"[Ahmed II- 185. 186,111- 113, 117. 201. 205. 208, 214, 231, 235. 240, 427 VI - 57, 207.] ayet-i kerimesinin tefsirinde müfessirler, cumhurun bu kelimeyi ba­nın ötresi ve noktalı hanın sükûnu ile "buhl" şeklinde okuduklarını söyle­mişlerdir. Ensarın lugatında bu kelime "ba" ve noktalı "ha" nın fethalanyla "behal" şeklinde, okunur. Bahl ve "buhul" şekillerinde de okunur. Bun­ların hepsi de çeşitli ara.p kabilelerine ait telaffuz şekilleridir. Nitekim Ka­mus yazarı da böyle demiştir.