بَاب
فِي
الْعِتْقِ
عَلَى
الشَّرْطِ
3. Şartlı Olarak
Hürriyetine Kavuşturma
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدُ
بْنُ
مُسَرْهَدٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَارِثِ
عَنْ سَعِيدِ بْنِ
جُمْهَانَ
عَنْ
سَفِينَةَ
قَالَ كُنْتُ
مَمْلُوكًا
لِأُمِّ
سَلَمَةَ
فَقَالَتْ
أُعْتِقُكَ
وَأَشْتَرِطُ
عَلَيْكَ أَنْ
تَخْدُمَ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا عِشْتَ
فَقُلْتُ
وَإِنْ لَمْ
تَشْتَرِطِي
عَلَيَّ مَا فَارَقْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا عِشْتُ
فَأَعْتَقَتْنِي
وَاشْتَرَطَتْ
عَلَيَّ
Sefine (r.a)'dan rivayet
olunmuştur; dedi ki: Ben Ümmü Seleme'nin kölesi idim. (Bir gün bana); Seni azad
etmek isterim. (Fakat) yaşadığın sürece Resulullah (s.a.v.)'e hizmet edeceksin;
dedi. Ben de: Sen bana (bunu) şart koşmasan bile ben (yine de) yaşadığım sürece
Resulullah (s.a.v.)'e (hizmet) den ayrılmam; cevabını verdim.
Bunun üzerine beni azad
etti. Ve (Hz. Nebi'e, yaşadığım sürece hizmet etmemi de) bana şart koştu.
İzah:
İbn-i Mâce ıtk; Ahmed
b. Hanbel V-221; VI, - 319.
Hattâbî'nin açıklamasına
göre; buradaki şart vaad manasında kullanılmıştır. Ve akidden sonra koşulmuştur.
Bu bakımdan bu şarta uyulmadığı takdirde akid bozulmaz. Fıkıh ulemasının
ekseriyeti bu görüştedir. Çünkü azad etme akdi tamam olduktan sonra bu şartın
kölesiyle ilgili bir yeri kalmamıştır. Hürriyete kavuşan bir kimsenin kazancı
ve menfaatleri sadece kendisine aittir. Başkanın bunlarda bir tasarruf hakkı
olmaz. Bir başkası onun malından veya menfatinden ancak bir kira yoluyla
faydalanabilir.
Şerhu's-Sünne isimli eserde
ise şöyle deniliyor: "Eğer bir kimse kölesini azad etmeden önce belli bir
süre kendine hizmet etmesini şart koşar da köle de kabul ederse bu şart geçerli
olur. Fakat ebediyyen hizmet etmek üzere koşulan bir şart geçerli değildir.
Kölenin böyle bir şartı kabul etmesi halinde kendisi derhal hürriyetine
kavuşmuş olur. Fakat köle olarak kendisinin bedelini efendisine ödemesi
üzerine borç olur. Ona hizmet etmesi gerekmez. Fakat akidden sonra ileri
sürülmüş olan bir şart köle tarafından kabul edilmiş de olsa geçerli olmaz ve
köle üzerine hiç bir şey lazım gelmez."
Şevkani'nin Neylü-1
Evtâr'daki açıklamasına göre; bu hadis şarta bağlı olarak yapılan azad etme
akdinin sahih olduğuna delalet etmektedir. îbn Rüşd de bu görüştedir. İbn
Rüşd'ün açıklamasına göre: bir kimse kölesine, mesela iki sene hizmet şartıyla
kendisini azad ettiğini söylese, köle hu hizmeti yerine getirmedikçe
hürriyetine kavuşmuş olamaz. İbn Reslan, İbn Şîrîn ile İmam Ahmed'in bu görüşte
olduklarını söylüyor.