DEVAM: 2. Kitabet
Akdinin Bozulması Halinde Mukateb Kölenin Satılabileceği Konusunda Gelen
Hadisler
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
بْنُ يَحْيَى
أَبُو
الْأَصْبَغِ
الْحَرَّانِيُّ
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدٌ
يَعْنِي
ابْنَ
سَلَمَةَ
عَنْ ابْنِ
إِسْحَقَ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ جَعْفَرِ
بْنِ
الزُّبَيْرِ
عَنْ
عُرْوَةَ
بْنِ الزُّبَيْرِ
عَنْ
عَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهَا
قَالَتْ
وَقَعَتْ
جُوَيْرِيَةُ
بِنْتُ
الْحَارِثِ
بْنِ
الْمُصْطَلِقِ
فِي سَهْمِ
ثَابِتِ بْنِ
قَيْسِ بْنِ
شَمَّاسٍ
أَوْ ابْنِ
عَمٍّ لَهُ
فَكَاتَبَتْ
عَلَى نَفْسِهَا
وَكَانَتْ امْرَأَةً
مَلَّاحَةً
تَأْخُذُهَا
الْعَيْنُ
قَالَتْ
عَائِشَةُ
رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهَا
فَجَاءَتْ
تَسْأَلُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِي كِتَابَتِهَا
فَلَمَّا
قَامَتْ
عَلَى الْبَابِ
فَرَأَيْتُهَا
كَرِهْتُ
مَكَانَهَا وَعَرَفْتُ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
سَيَرَى
مِنْهَا
مِثْلَ
الَّذِي رَأَيْتُ
فَقَالَتْ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ أَنَا
جُوَيْرِيَةُ
بِنْتُ
الْحَارِثِ
وَإِنَّمَا
كَانَ مِنْ
أَمْرِي مَا
لَا يَخْفَى عَلَيْكَ
وَإِنِّي
وَقَعْتُ فِي
سَهْمِ ثَابِتِ
بْنِ قَيْسِ
بْنِ
شَمَّاسٍ
وَإِنِّي
كَاتَبْتُ
عَلَى نَفْسِي
فَجِئْتُكَ
أَسْأَلُكَ
فِي كِتَابَتِي
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَهَلْ لَكِ
إِلَى مَا
هُوَ خَيْرٌ
مِنْهُ
قَالَتْ
وَمَا هُوَ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
قَالَ
أُؤَدِّي
عَنْكِ
كِتَابَتَكِ
وَأَتَزَوَّجُكِ
قَالَتْ قَدْ
فَعَلْتُ قَالَتْ
فَتَسَامَعَ
تَعْنِي
النَّاسَ أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَدْ
تَزَوَّجَ
جُوَيْرِيَةَ
فَأَرْسَلُوا
مَا فِي
أَيْدِيهِمْ
مِنْ السَّبْيِ
فَأَعْتَقُوهُمْ
وَقَالُوا أَصْهَارُ
رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَمَا
رَأَيْنَا
امْرَأَةً
كَانَتْ
أَعْظَمَ
بَرَكَةً
عَلَى
قَوْمِهَا
مِنْهَا أُعْتِقَ
فِي
سَبَبِهَا
مِائَةُ
أَهْلِ
بَيْتٍ مِنْ
بَنِي
الْمُصْطَلِقِ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
هَذَا
حُجَّةٌ فِي
أَنَّ
الْوَلِيَّ
هُوَ
يُزَوِّجُ نَفْسَهُ
Urve d. ez-Zübeyrden
rivayet olunduğuna göre;; Aışe (r, anha) şöyle demiştir: Cüveyriye bin el-Haris
b. el-Mustalik, (Beni Mustalik gazvesi sonunda) Sabit b. Kays. b. Şemmas'ın
yahutta (Sabit'in) amcası oğlunun hissesine düşmüş ve (onunla) kendi üzerine
bir kitabet anlaşması yapmıştır. (Cüveyriye) gözlerin kendisine takılıp kaldığı
çok güzel bir kadındı.
Aişe (r, anha)
(sözlerine devam ederek) dedi ki: (Cüveyriye, yaptığı) kitabet anlaşmasında
(yardım) istemek üzere Resulullah (s.a.v.)'e geldi. Kapı (ya kadar gelip de
ora) da durunca kendisini gördüm. Fevkalade güzelliği ile Hz. Nebiin dikkatini
çekeceğini düşünerek) durumundan hoşlandım. (Benim onda) gördüğümü Resulullah
(s.a.v.)'inde göreceğini anladım.
Cüveyriye, Hz. Nebie
hitaben: Ey Allah'ın Resulü, ben (esir aldığın Mustalik oğullarının başkanı)
Haris'in kızı Cüveyriye'yim. Benim (şu andaki) durumum sana gizli değildir. Ben
Sabit b. Kays b. Şemmas'ın hissesine düştüm. Kendi hakkımda bir kitabet
anlaşması yaptım. Sana (bu) anlaşmada (bana yardımcı olmanı) istemek için
geldim, dedi. Resulullah (s..a.v.) de: "Senin için bundan daha hayırlısına
(bir istek) var mıdır?" karşılığını verdi. (Cüveyriye): "O nedir ey
Allah'ın Resulü? diye sordu. (Hz. Nebi de): "Senin kitabetini (n bedelini)
öderim, (sonra azad edip) seninle evlenirim." cevabını verdi. (Cüveyriye
de),
"Kabul ettim"
dedi. (Hz. Aişe sözlerine devamla şöyle) dedi: Halk Resulullah (s.a.v.)'in
Cüveyriye ile evlendiğini işittiler. Bunun üzerine, ellerinde bulunan esirleri
serbest bırakmaya başladılar, onları azad ettiler, ve; "(Bunlar)
Resulullah (s.a.v.)'in hanımı tarafından yakınıdırlar, demeye başladılar.
"Biz kavmi için Cüveyriye'den daha yararlı bir kadın görmedik. Onun
sayesinde Mustalik oğullarından yüz (kadar) halkı hürriyetine kavuşturuldu.
Ebû Davud dedi ki; Bu
hadis velinin (velisi olduğu kızı) kendisi ile evlendirebileceğine dair
kuvvetli bir delildir.
Diğer tahric: Ahmed
(hno:13599) İbnu'l-Carud (705), İbn Hibban (4054) vve Hakim (4/26) rivayet
ettiler.
AÇIKLAMA:
Hz. Cüveyriye, Beni
Mustalik kabilesi başkanı Haris'in kızı idi. Bu kabilenin Hendek Savaşı
Arefesinde müslümanlara karşı harp hazırlıklarına başladığı haberi alındığı
için Hz. Nebi hicretin 5. yılının Şaban ayında [Muhammed Hamidlullah islâm
Nebii; 1-153.] aniden bu kabile üzerine yürüyüp onları mağlup etmiş, ekseriyeti
kadın ve çocuk olmak üzere yüz kadar esir almıştır.
Hz. Cüveyriye validemiz
de esirler arasında bulunuyordu. Metinde de anlaşıldığı üzere, esirlerin taksim
neticesinde Sabit b. Kays'ın payına düştü, Fakat kendi rızası üzerine Hz. Nebi
onu sahibinden satın alıp hürriyetine kavuşturdu. Sonra da onunla evlendi. Hz.
Cüveyriye zühd ve takvası, namaz ve oruçla haklı bir şöhret kazanmıştır.
Hicretin 57. yılında vefat etti. O da Nebi (s.a.v.) Efendimiz'den bazı hadisler
rivayet etmiştir.[Muhammed Hamidullah, İslâm Nebii II, 23.] Hz. Nebiin,
kendisine maddi yardım istemek için gelen Hz. Cüveyriye'ye bakıp onun
güzelliğini görmesi, Hz. Cüveyriye'nin o sırada henüz cariye olmasındandır.
Çünkü cariyenin yüzüne bakmak mubahtır.
Ayrıca Hz. Nebi,
evlenmek istediği için de ona bakmış olabilir.
Bilindiği gibi bir
kimsenin evlenmek istediği bir kadına bakmasında hiçbir sakınca yoktur, isterse
bu kadın hür olsun.
Avnül-Ma'bud yazarının
açıklamasına göre; Cüveyriye Sabit b. Kays ile dokuz ııkıye karşılığında
kitabet akdi yapmıştır. Hz. Nebi, Kays'a Cüveyriye'yi kendisinden satın almak
istediğini bildirince Sabit bu isteği memnuniyetle kabul etti. Hz. Nebi de onu
satın alıp hürriyetine kavuşturdu, sonra da kendisiyle evlendi.
Üsdü'l-Gâbe'de
açıklandığı üzere; Hz. Cüveyriye, Hz. Nebi ile evlenmeden önce babası gelip
kızının serbest bırakılmasını Hz. Peygamberden rica etmiş, Hz. Nebi de ona;
kızını muhayyer bıraktığını, eğer gönlünü yapabilirse götürüp gideceğini
bildirmiş. Fakat Cüveyriye Hz. Nebi'i tercih ettiği için babası onu
götürmemiştir. Sağlam se-nedle rivayet edilen bu habere göre Hz. Cüveyriye'nin
Nikahında babası da hazır bulunmuştur.
Ancak mevzumuzu teşkil
eden hadiste Hz. Cüveyriye'nin nikahında mehirden ve şahidden hiç söz
edilmemektedir. Gerçekten bu nikahın mehirsiz ve şahitsiz kıyılmış olduğunu
kabul etsek bile bunda bir gariplik yoktur. Çünkü vekilsiz, mehirsiz ve
şahitsiz nikahın Nebi'e ait özel bir durum olması mümkündür. Nitekim İbn Reslan
bu hadisin, Hz. Nebi'in velisiz, mehirsiz ve şahitsiz olarak nikahlanmasımn
caiz olduğuna delalet ettiğini söylemiştir.
Katâde de vekilsiz ve
şahitsiz olarak bir kadını nikahlamanın Hz. Peygambere ait özel bir durum
olduğunu söylemiştir.[Zürkanî şerh-i Mevahibü'I-le dünniye V, 231.]