DEVAM: 2. Hakim
Verdiği Hükümde Yanılabilir
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ
حَمْزَةَ بْنِ
أَبِي
يَحْيَى
الرَّمْلِيُّ
حَدَّثَنَا
زَيْدُ بْنُ
أَبِي
الزَّرْقَاءِ
حَدَّثَنَا
ابْنُ أَبِي
الزِّنَادِ
عَنْ أَبِيهِ عَنْ
عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُتْبَةَ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ وَمَنْ
لَمْ يَحْكُمْ
بِمَا
أَنْزَلَ
اللَّهُ
فَأُولَئِكَ
هُمْ
الْكَافِرُونَ
إِلَى
قَوْلِهِ الْفَاسِقُونَ
هَؤُلَاءِ
الْآيَاتِ
الثَّلَاثِ
نَزَلَتْ فِي
الْيَهُودِ
خَاصَّةً فِي
قُرَيْظَةَ
وَالنَّضِيرِ
İbn Abbas'dan rivayet
olunmuştur; dedi ki: "Kim Allah'ın indirdiği ile hükmetmezse işte kâfirler
onlardır"[Mâide 44] (âyetinin) "...yoldan çıkmışlardır"[Mâide
47] âyetine kadar olan (Mâide süresindeki 44,45,47 numaralı) üç âyet, özel
olarak (yahudilerden) Kureyza ve Nadîr (oğulları) hakkında inmiştir.
İzah:
Bilindiği gibi tefsir
ilminde, "sebebin hususu hükmün umumuna mani değildir" diye bir kaide
vardır. Bu bakımdan, hadis-i şerifte belirtilen âyet-i kerimelerin Kureyza ve
Nadîr yahudileri hakkında inmş olmaları sözü geçen kabilelerin dışında kalan
kimselerin bu âyet'in hükmü dışında kalmalarını gerektirmez. Çünkü itibar
lafzın umumunadır, sebebin hususuna değildir.
Hadis sarihlerinin
açıklamasına göre; bu hadis-i şeriften, imanını koruyan bir müslümamn yaptığı
bir zulümden dolayı kâfir olacağı manası çıkarılamaz. Ancak inanmadığı için
islâmî hükümlerden yüz çeviren ve onları bırakıp bir tarafa atan kişilerin
kâfir olacağı manası çıkarılabilir.
Şeyh Alâuddin el-Hâzin,
meşhur tefsirinde şöyle diyor:
"Bu üç âyetin
kimler hakkında indiği hususunda tefsir âlimleri ihtilâfa düşmüşlerdir.
Bazılarına göre bu âyetler, kâfirler ile Allah'ın âyetlerini değiştiren
yahudiler hakkında inmiştir. Müslümanlar bu âyetlerin hükmüne girmezler. Çünkü
büyük günah işleyen bir müslümana kâfir denemez. İbn Ab-bas ile Katâde ve
Dahhâk bu görüştedirler. Nitekkn şu hadis-i şerif de bunu tey'id etmektedir:
"Yüce Allah; "Her kim Allah'ın indirdiği (Kitap) ile hükmetmezse
işte onlar kâfirlerin ta kendileridir...", "Her kim Allah'ın indirdiği
(Kitap) ile hükmetmezse işte onlar zalimlerin ta kendileridir...",
"Her kim Allah'ın indirdiği (Kitap) ile hükmetmezse ise işte onlar
fasıkların ta kendileridir..." âyetlerini indirdi. Bunların hepsi
kâfirler hakkındadır."[Bk. Müslim, hudûd]
Ebû Davud'un İbn Abbas
(r.a)'tan naklen rivayet ettiği hadis-i şerifte de bu âyetlerin özel olarak
Kureyza ve Nadir yahudileri hakkında indirildikleri ifade ediliyor.
Mücâhid, söz konusu bu
üç âyet hakkında şöyle diyor: Bu âyet-i kerimelerden anlaşılıyor ki, Allah'ın
kitabını inkâr ettiği için onun hükümlerim terkeden kimse kâfir olur.
İkrime de şöyle diyor:
Küfründen dolayı Allah'ın indirdikleriyle amel etmeyi terkeden bir kimse kâfir
olur. İmanı olduğu halde Allah'ın indirdikleriyle amel etmeyen kimse ise kâfir
olmaz. Fakat zalim ve fasik olur. ibn Abbas ile Zeccâc'ın görüşü de budur.
Bu mevzuda Tâvûs da
şöyle diyor: Ben İbn Abbas'a: Allah'ın indirdikleriyle hükmetmeyen kimse kâfir
olur mu? diye sordum. Bu küfürdür; fakat Allah'ı, meleklerini, Nebilerini,
âhiret gününü inkâr etmek gibi insanı dinden çıkaran bir küfür değildir,
cevabını verdi.
Bu görüş Atâ'dan da
nakledilmiştir. İbn Mes'ud ile Hasan-ı Basrî ve en-Nehaî'ye göre; bu âyetlerin
hükmü tüm yahudilere ve müslümanlara şâmildir ve rüşvet karşılığında Allah'ın
hükmünü değiştirip de Allah'ın hükmünden başka bir hükümle hüküm veren kimse
de kâfirdir, zalimdir ve fa-sıktır. Süddî de bu görüştedir."[Bk.
Tefsiru'l-Hâzin, II, 57.]
Bütün bu görüşleri
naklettikten sonra meseleyi bir neticeye bağlamak İstersek şöyle diyebiliriz:
Bu âyet-i kerimelerde Allah'ın indirdikleriyle hük-metmeyenlerden,
"kâfirler, zalimler ve fasıklar" diye söz edilmektedir. Bu da
gösteriyor ki, onların kâfirliği Allah'ın hükmünü inkâr etmelerinden; zalimlikleri,
Allah'ın hükmüne aykırı hüküm vermelerinden; fasıkları da, Allah'ın hükmünün
dışına çıkmış olmalarından doğmaktadır. Binaenaleyh Allah'ın indirdiklerine
inandığı halde onu uygulamayan zalim ve fasık ise de kâfir değildir. Fakat
inanmadığı için uygulamayan ise hem kâfirdir hem de zalim ve fasıktır.[Bk. Kadı
Beydavî, Envârü't-Tenzîl, II, 293.]
Kıymetli âlimlerimizden
murhum Muhammed Hamdı Yazır Efendi, bu meseleyi şöyle ifade ediyor:
"Küfürleri, hükm-i ilâhîyi inkâr veya istihkar etmelerinden; zulümleri,
mi'yar-ı hakk olan hükm-ı ilâhîyi atıp başka ahkâm ile hükmettiklerinden;
fasıklıkları da, hükm-ı haktan dışarı çıktıklarından dolayıdır. Şu halde ya bu
üç vasfın hepsi birliktedir veya her biri hükümden imtinaa munzam olan bir
hale göre müstakil sıfatlardandır."[Bk. Hak Dini Kuran Dili, III, 1969.]