SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

BUYU’ ve İCARE BAHSİ

<< 3481 >>

بَاب فِي أَثْمَانِ الْكِلَابِ

63. Köpeklerin (Satışı Karşılığında Alınan) Para (Nın Hükmü)

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي بَكْرِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ نَهَى عَنْ ثَمَنِ الْكَلْبِ وَمَهْرِ الْبَغِيِّ وَحُلْوَانِ الْكَاهِنِ

 

Ebû Mes'ud (r.a)'ın Rasûlullah (s.a.v.)'den rivayetine göre; O (Hz. Nebi); köpeğin parasından, fahişenin mehrinden (zina karşılığı aldığı ücret) ve kâhinin ücretinden nehyetti.

 

 

İzah:

Buhari, buyu', icâre, talâk, tıb;  Müslim, müsâkât; Tirmizî, buyu'. nikâh ; Nesâî, buyu'; İbn Mâce, ticârât; Mâlik buyu'; Dârimî, buyu'; Ahmed b. Hanbel IV, 119, 120.'

 

Tafiricde görüldüğü gibi, bu hadis, hadis kitaplarının deği-şik bölümlerinde yer almıştır. Buna sebep; hadisin üç ayrı konuyu ilgilendiren meselelere şamil oluşudur. Bu kadar çok rivayeti bulu­nan bir hadisin rivayetleri arasında bazı küçük farklar olması tabiîdir. Ayrı­ca aynı manaya gelen değişik lafızlarla ifade edilmiş başka hadisler de var­dır. Meselâ Müslim'in Râfi' b. Hadîc'den rivayet ettiği bir hadiste Efendi­miz; "Kazancın en kötüsü fahişenin mehri, köpeğin parası ve kan alıcı (haccâm) in ücretidir” buyurmuştur.

 

Bu hadiste üç türlü kazanç yasaklanmıştır:

 

a) Köpek satıp karşılığında para almak.

 

b) Fahişenin kendisini vermesi karşılığında aldığı ücret.

 

c) Kâhinin kehaneti karşılığında aldığı ücret.

 

Bunlardan ilk ikisi 3421 nolu hadiste, üçüncüsü de 3428 nolu hadiste geçmiş ve orada bilgi verilmiştir. Burada sadece Hattâbî'nin şu sözlerini ak­tarmak istiyoruz:

 

"Köpeğin parasının yasak oluşu, onun satışının fasid oluşuna da delil­dir. Çünkü akit sahih olsaydı, bedelin verilmesi gerekli olurdu. Yasaklanmaz, emredilirdi. Satışın nehyedilmesi, parayı verme zorunluluğunun olma­yışına delildir. Bedel bâtıl olunca, alım atım akdi de bâtıl olur. Çünkü Efen­dimiz (s.a.v.): "Allah yahudilere lanet etsin. Allah onlara iç yağını yasak etti. Onlar ise onu eritip sattılar ve parasını yediler" buyurdu. Burada para ile malın hükmünü bir tuttu."